تلاش قطر برای شکست مذاکرات در سوریه

تلاش قطر برای شکست مذاکرات در سوریه
يکشنبه 6 اسفند 1391 - 21:18

دمشق، (العالم)- عضو پارلمان سوریه دولت قطر را به مانع تراشی در اجرای مذاکرات سازنده میان دولت سوریه و مخالفان خارج نشین متهم کرد.

"شریف شحاده" روز یک شنبه در گفت وگو با شبکه خبری العالم با تاکید بر این که سران قطر با دخالت  در سوریه، برای اثبات "نوکری" خود به آمریکا و دیگر کشورهای غربی تلاش می کنند، اظهار داشت: گفت وگوی قریب الوقوع میان معارضان و نظام سوریه که قرار بود در روزهای آینده صورت بگیرد، با توطئه و مانع تراشی قطر برگزار نمی شود. 
وی همچنین با اشاره به بی برنامه بودن و افزایش توقعات مخالفان مقیم خارج حکومت سوریه (مخالفان مسلح)، افزود: دولت قطر "معاذ الخطیب" و ائتلاف دوحه و استانبول را به عدم مشارکت در گفت وگو با حکومت سوریه تشویق کرد تا خود را به عنوان صحنه گردان اصلی حوادث این کشور معرفی کند، اما دولت دمشق هرگز چنین اجازه ای به قطر نخواهد داد.
نماینده پارلمان سوریه تاکید کرد: گفت وگو در سوریه بر اساس این قاعده استوار است که "هیچ کسی پیش شرط یا شکل خاصی از گفت وگو را بر طرف مقابل تحمیل نکند"؛ ضمن آن که مسایلی همچون امنیت و حاکمیت ملی سوریه و نفی دخالت خارجی، خطوط قرمز به شمار می آیند و غیرقابل مذاکره هستند.
شحاده در بخشی دیگر از سخنان خود بر ادعای حضور اتباع برخی کشورهای خارجی مانند ایران، عراق و لبنان در کنار ارتش سوریه در مبارزه علیه تروریست ها را به شدت نفی کرد و طرح این ادعاها را ترفندی برای هموار کردن راه دخالت بیگانگان ارزیابی نمود.
گفتنی است، ائتلاف مخالفان سوریه روز شنبه در بیانیه ای مشارکت در کنفرانس دوستان سوریه در رم که قرار بود ماه آینده برگزار شود، لغو و اعلام کرد که این کار را در اعتراض به "سکوت بین المللی" در برابر حوادث خونین سوریه انجام داده است.
از سوی دیگر، ائتلاف مخالفان سوریه ضمن مطرح کردن پیش شرط های جدیدی برای گفت وگو و حل سیاسی بحران سوریه در اجلاس قاهره، تصمیم به تشکیل دولت موقت در داخل سوریه گرفته است.
خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از "ولید البنی" عضو ائتلاف مخالفان سوریه اعلام کرد که این ائتلاف روز دوم ماه آینده به منظور تعیین نخست وزیر و کابینه در استانبول گردهم خواهند آمد.

پربیننده ترین خبرها