ایران خواهان همکاری نزدیک با کشورهای خلیج فارس است

ایران خواهان همکاری نزدیک با کشورهای خلیج فارس است
دوشنبه 7 اسفند 1391 - 23:01

تهران، العالم - دیپلمات سابق ایرانی و کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی ازمحورهای اصلی تحکیم امنیت و ثبات منطقه به شمار می رود و سیاست های راهبردی و منطقه ای کشورمان بهترین گواه بر این مدعاست.

"هادی افقهی "عصر دوشنبه  در تبیین اهداف نشست مقدماتی "شورای عالی خلیج فارس" در تهران، در گفت وگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: این کنفرانس مهم ترین مسائل مربوط به خلیج فارس، به ویژه تهدید امنیت و ثبات منطقه به خاطر حضور نیروهای نظامی کشورهای فرامنطقه ای اعم از آمریکا، انگلستان، فرانسه و ایتالیا را بررسی می کند.
این کارشناس ایرانی گفت: ایران همواره خواهان همکاری با کشورهای همسایۀ حاشیۀ جنوبی خلیج فارس در زمینه های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی بوده است و دو بخش شمال و جنوب خلیج فارس، مشترکات بسیار زیادی با یکدیگر دارند.
وی افزود: ارتباطات محکمی میان مردم منطقه وجود دارد که به دوره پیش از اکتشاف نفت بازمی گردد. در گذشته نیز علاوه بر روابط خانوادگی ساکنان دو بخش خلیج فارس، روابط تجاری بسیار رونق داشت.
به گفتۀ افقهی، جمهوری اسلامی ایران همواره به دلیل تمایل شدید به حفظ منافع مردم منطقه، عادت داشته پیام های دوستانه و اطمینان بخش به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ابلاغ کند و حتی موضع خصمانۀ برخی کشورها در حمایت از رژیم صدام حسین در جنگ تحمیلی علیه ایران را نادیده انگاشته است.
افقهی خاطرنشان کرد: تهران همچنان دست همکاری و پیوند خالصانه خود را به سوی این کشورها گشوده و اعتقاد دارد که امنیت منطقه و مردم آن فقط با همکاری کشورها تامین می شود، نه فراخواندن نیروهای بیگانه؛ اما متاسفانه واکنش این کشورها تاکنون در حد مطلوبی نبوده است.
دیپلمات سابق کشورمان تاکید کرد: برخی کشورها که آلت دست آمریکا و صهیونیست ها هستند، تلاش می کنند تا مانع از ایجاد رابطه دوستانه کشورهای خلیج فارس با ایران شوند؛ اما سران این کشورها باید به این باور برسند که منافع کشورهای منطقه با یکدیگر مرتبط است و با همکاری مخلصانه می توانند امنیت و ثبات را برقرار کرده و از منافع خود بدون نیاز به بیگانگان حمایت کنند. این در حالی است که حضور نیروهای بیگانه هم اکنون به جای ایجاد ثبات، به عاملی برای نگرانی و تنش در منطقه تبدیل شده است.
Ma.14:51.25
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها