توسط قطر صورت می گیرد

خرید هنگفت سلاح برای شورشیان سوریه از اوکراین

سه شنبه 8 اسفند 1391 - 11:44

منبع خبری آگاه در انگلیس اعلام کرد که 90درصد سلاح‌های سنگینی که در دو ماه گذشته به دست گروه‌های مسلح سوری رسید، از اوکراین فرستاده شده بود و قطر هزینه این سلاح‌ها را پرداخت کرده است .


به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این منبع که نزدیک به "جان لینکس" مسئول امور سوریه در وزارت امور خارجه انگلیس است، افزود: این سلاح‌ها که اولین محموله تسلیحاتی سنگین است و تغییر چشمگیری در درگیری‌های سوریه ایجاد کرد، از انبارهای ارتش اوکراین بارگیری شده بود و بخش کوچکی از این سلاح‌ها متعلق به کرواسی و برخی دیگر از کشورهای شرق اروپا است و قطر هزینه همه این محموله تسلیحاتی را که بالغ بر 200 میلیون دلار می‌شود، پرداخت کرد .
به گزارش الحقیقه، منبع مذکور افزود: وزارت دفاع فرانسه با اوکراین درباره ارسال این محموله تسلیحاتی سنگین برای گروه‌های مسلح سوری مذاکره کرد و قطر نیز هزینه آن را متقبل شد .
این منبع اعلام کرد: کشورهای غربی خواهان ارسال سلاح‌های ساخت کشورهای شرق اروپا برای گروه‌های مسلح سوری بودند زیرا نخست آنکه اکثر افراد مسلح سوری به ویژه نظامیان سابق ارتش سوریه فقط در استفاده از سلاح‌های ساخت شرق اروپا مهارت دارند و دوم، کشورهای غربی نمی‌خواهند که گروه‌های مسلح سوری از سلاح‌های ساخت کشورهای عضو این سازمان و متحدان این کشورها استفاده کنند زیرا در این صورت منشأ سلاح‌ها معلوم می‌شود.
این منبع نزدیک به دیپلمات انگلیسی اعلام کرد: عربستان به تازگی با کرواسی درباره عقد قرارداد ارسال اسلحه برای گروه‌های مسلح سوری مذاکره می‌کند و هم اکنون هیأتی امنیتی از عربستان در کرواسی برای عقد این قرارداد به سر می‌برد.
منبع مذکور اعلام کرد: محموله تسلیحاتی ارسالی به سوریه شامل سلاح‌های ضدتانک و تفنگ‌های اتوماتیک است که این محموله تسلیحاتی اصولاً بخشی از سلاح‌های برجای مانده انبارهای کشورهای عضو پیمان ورشو و اتحاد جماهیر شوروی می‌باشد که اوکراین سال 1991 هنگام تقسیم انبارهای تسلیحاتی کشورهای عضو پیمان ورشو و اتحاد جماهیر شوری، سلاح‌های ساخت شوروی را برای خود برداشت. شوروی قبلاً این سلاح‌ها را به سوریه نفروخته بود و هم اکنون کارشناسان نظامی و ارتش سوریه این سلاح‌ها را به راحتی شناسائی می‌کنند و بخشی از این سلاح‌ها نیز در مرزهای سوریه با اردن کشف و ضبط شده است .
این منبع آگاه در ادامه تاکید کرد: بخشی از این محموله تسلیحاتی با موافقت عبدالله دوم پادشاه اردن از خاک این کشور به جنوب سوریه فرستاده شد تا به دست گروه‌های مسلح برسد و بقیه این محموله تسلیحاتی نیز از طریق ترکیه برای گروه‌های مسلح سوری فعال در شمال این کشور فرستاده شد.
یک افسر ارشد ارتش اوکراین از ارسال محموله تسلیحاتی به سوریه مطلع بود و این مساله را به سرویس اطلاعاتی روسیه اطلاع داد و روسیه نیز متعاقباً مسئولان سوریه را آگاه کرد و نیروهای ارتش سوریه کمینی را برای کشف و ضبط سلاح‌های ارسالی از اردن نصب کردند و موفق به کشف و ضبط بخش زیادی از این سلاح‌ها شدند ولی ارتش سوریه به علت تسلط گروه‌های مسلح بر همه مناطق مرزی این کشور با ترکیه نتوانستند سلاح‌هائی را که از ترکیه فرستاده می‌شود، کشف و ضبط کنند، هر چند با هماهنگی صورت گرفته سازمان اطلاعات سوریه و ارتش این کشور بخشی از این تسلیحات در مسیر ترکیه به داخل سوریه توسط توپخانه و جنگنده‌های ارتش سوریه هدف قرار گرفت و نابود شد.
منبع مرتبط با مسئول امور سوریه در وزارت امورخارجه انگلیس در ادامه اعلام کرد: اکثر محمول‌های  تسلیحاتی ارسالی به سوریه متعلق به اوکراین است و بقیه آن متعلق به کرواسی و بلغارستان – دو عضو ناتو – است.
ارتش سوریه نیمه ماه گذشته (ژانویه) محموله تسلیحاتی عظیمی را شامل سلاح‌های ضدزره نزدیک منطقه انخل در استان درعا کشف و ضبط کرد که قرار بود این محموله به دست گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه برسد.
گفته می‌شود کشورهای ترکیه، عربستان و قطر در مجموع بالغ بر 15 میلیارد دلار سلاح برای شورشیان مسلح سوریه خریداری کرده‌اند که بسیاری از آنها جزو سلاح‌های گرانقیمت غربی هستند که به دست ارتش سوریه افتاده است.
از جمله تجهیزاتی که به دست ارتش سوریه افتاده، سیستم‌های امن ارتباطی ساخت شرکت آلکاتل فرانسه است که باعث شد تا بخش زیادی از امکانات ارتباطی ناتو برای دشمنان این سازمان به خصوص روسیه، ایران و چین افشا شود.

پربیننده ترین خبرها