روش جدید آمریکا در مذاکرات هسته ای با ایران

روش جدید آمریکا در مذاکرات هسته ای با ایران
پنج‌شنبه 10 اسفند 1391 - 14:14

العالم، قاهره - بازرس ارشد پیشین آژانس بین المللی انرژی هسته ای، گفت: تغییر مواضع آمریکا نسبت به ایران نوعی تاکتیک است تا میزان جلو رفتن ایران و نوع محصولی که ارائه خواهد کرد را بسنجد.

"يسري ابو شادي" در مصاحبه با شبکه خبری العالم،افزود: توجه غرب بر توقف غنی سازی اورانیوم 20 درصدی در تاسیسات فردوی قم، بدین معناست که غرب برای اولین بار حق ایران در غنی سازی 5 درصدی را به رسمیت شناخته است.
کارشناس مسائل هسته ای مصری، مذاکرات ایران با 1+5 در آلماتی را شروعی خوب ارزیابی کرد و گفت: تنها تغییر دور سابق مذاکرات هسته ای تغییر مسئول سیاست خارجی آمریکاست که در دور گذشته هیلاری کلینتون بود که موضعی افراطی داشت؛ اما اکنون جان کری روی کار آمده است.
ابو شادي افزود: غرب در این مذاکرات از لغو برخی تحریم ها در ازای توقف غنی سازی در فردو سخن می گوید؛ باید گفت که این آغاز خوبی دراین مسیر است و غنی سازی 20 درصدی اورانیوم می تواند قابل مذاکره باشد.
وی در ادامه با تاکید بر حق ایران در ادامه غنی سازی اورانیوم تاکید کرد که دلیلی برای تعطیلی تاسیسات فردو وجود ندارد زیرا این تاسیسات زیرنظر بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد؛ اما اگر ایران با توقف غنی سازی 20 درصدی موافقت کند، ممکن است که غرب حق ایران را درغنی سازی اورانیوم 5 درصد به رسمیت بشناسند.
ابوشادی با اشاره به اینکه هنوز دو طرف درباره این نقشه راه به توافق نرسیده اند،اظهار داشت: انتظار می رود آمریکا در نشست بعدی خواسته های واقعی خود را اعلام کنند.
وی با تاکید بر اینکه اکثر خواسته های آمریکا در خارج از چارچوب آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد، اظهار داشت: ايران نیازی به توسعه غنی سازی بیش از 20 درصد ندارد و ممکن است با توقف غنی سازی 20 درصدی موافقت کند.
بازرس ارشد و پیشین آژانس بین المللی انرژی هسته ای، موافقت ایران با انتقال سوخت به خارج از کشور را بعید دانست و گفت: دلیلی برای این کار وجود ندارد، زیرا ایران خود می تواند گاز اورانیوم را به سوخت تبدیل کند؛ از سوی دیگر تبدیل اورانیوم به گاز غنی سازی بیشتر را غیر ممکن می کند و این می تواند اقدامی اطمنیان بخش باشد، ایران هم تاکید دارد که اقداماتش خارج از چارچوب قوانین آژانس بین المللی انرژی هسته ای نیست.
27-21:39
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها