تغییر موضع غرب در مذاكرات هسته اي با ايران

تغییر موضع غرب در مذاكرات هسته اي با ايران
پنج‌شنبه 10 اسفند 1391 - 18:01

العالم - استاد پژوهش های بین المللی در دانشگاه های آمریکا معتقد است که در مذاکرات اخیر 1+5 با ایران و پیشنهادهای مطرح شده در قزاقستان، نوعی نرمش و تغییر موضع غرب در قبال ایران قابل ملاحظه بود.

"ادمون غریب" به شبکه خبری العالم، گفت: ایران با نظارت غرب بر برنامه هسته ای خود مخالف است و تنها آژانس بین المللی انرژی هسته ای را در این زمینه مسئول می داند؛ غرب نیز ترجیح می دهد بر برنامه هسته ای ایران نظارت داشته باشد.
استاد دانشگاه های آمریکا، اختلاف دیگر ایران و 1+5 را در زمینه درصد غنی سازی اورانیوم بین 3.5 ، 5 و 20 عنوان کرد و گفت: این اختلاف قابل مذاکره و حل و فصل است.
غریب با اشاره به بی اعتمادی ایران به غرب، گفت: برنامه هسته ای ایران در چارچوب معاهده ان پی تی قرار می گیرد و مشهود است که تنها نظارت بر برنامه ایران بر عهده آژانس است.
وی افزود: غرب هم به توافق ایران با آژانس اعتماد ندارد و معتقد است ابتدا باید بین ایران و 1+5 توافقی حاصل شود. اکنون کشورهای غربی و آمریکا ترجیح می دهند دارای حق بازرسی و تحقیق در این زمینه باشند و به نظر من این نوعی پیشرفت برای ایران است، چرا که نشان دهنده اعتراف ضمنی آنها به این موضوع است که در نهایت، آژانس باید بر موضوع نظارت داشته باشد و این مسأله باید در چارچوب معاهده منع تکثیر سلاح اتمی قرار گیرد.
ادمون غریب، درباره پیشنهادها به ایران در اجلاس آلماتی در زمینه کاهش تحریم های تجارت طلا، صنایع پتروشیمی، ارتباطات بانکی و فروش قطعات یدکی هواپیما و نظایر آن در ازای توقف غنی سازی 20 درصدی، گفت: اگر پیشرفتی در این زمینه حاصل نشود، لحن غرب در برابر ایران تندتر خواهد شد.
استاد دانشگاه های آمریکا با اشاره به این که پیشنهادی مطرح شده که بر اساس آن، تاسیسات غنی سازی فردو ابتدا تعطیل شود و پس از مدتی دوباره شروع به کار کند، گفت: مشکل، بحران اعتماد میان ایران و آمریکا و همپیمانانش است.
27-21:45 
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها