دیپلمات سابق روس:

معارضین سوری فرصت طلایی گفتگو را از دست ندهند

معارضین سوری فرصت طلایی گفتگو را از دست ندهند
جمعه 11 اسفند 1391 - 14:13

مسکو، العالم – دیپلمات سابق روس، مذاکره را تنها راه حل بحران سوریه دانست و از مخالفان حکومت دمشق خواست تا از فرصت طلایی پیش آمده برای گفت وگو با دولت این کشور، استفاده لازم را ببرند.

 "ویچسلاو موتوزوف" روز جمعه در گفت وگو به شبکه خبری العالم تاکید کرد که مذاکره میان مخالفان و حکومت سوریه تنها راه حل ایجاد دموکراسی در این کشور است.
وی با اشاره بر نزدیکی دیدگاه های مسکو - واشنگتن درباره ضرورت حل سیاسی بحران سوریه، گفت: اما درباره ساز وکار دستیابی به این راه حل اختلافاتی وجود دارد.
 دیپلمات سابق روس با اشاره به دیدار "جان کری" و "سرگئی لاوروف" وزرای خارجه آمریکا و روسیه در برلین، گفت: طرفین درباره ضرورت حل سیاسی بحران سوریه به توافقاتی دست یافته اند.
وی ادامه داد: روسیه همچنان اصرار دارد که آینده و سرنوشت نظام و رهبری سوریه، موضوع داخلی است، اما آمریکا مخالفان نظام دمشق را تایید می کند و بر ضرورت کناره گیری "بشار اسد" رییس جمهور سوریه تاکید دارد.
موتوزوف تصریح کرد: مخالفان حکومت سوریه نمی توانند به طور عملی رهبران دمشق را به کناره گیری وادار کنند، چون جایگزینی برای گفت وگوها با نظام سوریه باقی نیست.  
وی با تاکید بر این که مسکو خواستار توسعه توافقنامه ژنو و شرکت طرف های منطقه ای در آن برای حل بحران سوریه است، خاطرنشان کرد: روسیه خواستار توسعه تصمیمات کنفرانس ژنو از طریق شرکت ایران، عربستان و بقیه طرف ها برای حل بحران سوریه بر اساس احترام به منشور سازمان ملل متحد است که مداخله در امور داخلی هر کشور را منع می کند.
دیپلمات سابق روس با تاکید بر این که تصمیم نهایی را در بحران سوریه مردم این کشور می گیرند، افزود: روسیه بر خلاف آمریکا که مخالفان حکومت سوریه را ملت سوریه می داند، چنین تصوری ندارد و گروه های سلفی مانند جبهه النصره که شاخه القاعده در این کشور هستند را به رسمیت نمی شماسد.
 موتوزف مخالفان حکومت سوریه را به مانع تراشی در مسیر حل بحران این کشور متهم کرد و گفت: تحول دمکراتیک با گسترش مسلح سازی میسر نمی شود و نمی توان دموکراسی را با تفنگ، ضدهوایی و تانک  در این کشور بنا نهاد، بلکه تحول در سوریه از طریق سیاست و صندوق رای صورت می گیرد.      
وی افزود: مخالفان حکومت دمشق امروز در برابر آزمایش قرار دارند، یا باید راه ساخت جامعه سوریه را انتخاب نمایند و یا به سوی ویرانی، تخریب و کشتار بیشتر حرکت کنند.    
دیپلمات سابق زوس با اشاره به اخبار منتشره درباره احتمال لغو نشست آینده مخالفان حکومت سوریه که قرار بود ماه مارس در استانبول برگزار شود، سخن برخی طرف ها درباره ضرورت مسلح سازی مخالفان میانه رو را تلاشی به منظور تقویت موضع این مخالفان دانست که در صحنه نبرد در برابر نیروهای ارتش سوریه شکست خورده اند.   
موتوزوف در خاتمه نسبت به هرگونه افزاش تنش نظامی در سوریه و تشویق مخالفان به اقدام مسلحانه هشدار داد و گفت: چنین امری، مانع اساسی در مسیر حل سیاسی بحران سوریه است که منجر به توقف ترورها، تروریسم و انفجارها در سوریه نمی شود.   
MKH-28-21:39
 
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها