یک مرکز پلیس در پورت سعید مصر به آتش کشیده شد

شنبه 12 اسفند 1391 - 15:52

به گزارش شبکه خبری العالم، وزارت کشور مصر دقایقی پیش (ظهر شنبه) اعلام کرد: مردم خشمگین پورت سعید یک مرکز پلیس را در این شهر به آتش کشیدند.

این اعتراضات همزمان با ورود جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به مصر صورت می گیرد.
در آستانه سفر جان کری به قاهره، جنبش مصری "به پا خیزید" با صدور بیانیه ای، از مردم مصر خواست در محکومیت سفر وزیر خارجه آمریکا به این کشور، مقابل سفارت واشنگتن در قاهره تظاهرات کنند.
به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این جنبش امروز شنبه در بیانیه خود، جوانان مصری را "انقلابیون آزاده و شهروندان وفادار به مصر و مخالف فشارهای آمریکا" توصیف کرد و از آنها خواست در این تظاهرات ضد آمریکایی شرکت کنند.
از سوی دیگر "حمدین صباحی" نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری و رهبر جریان مردمی مصر و "محمد البرادعی" رئیس حزب الدستور، پیشتر اعلام کردند که با جن کری وزیر خارجه آمریکا دیدار نمی کنند.
معترضان پورت سعید همچنین خواستار عذرخواهی رسمی محمد مرسی رئیس جمهور مصر و تعیین قاضی تحقیق برای قصاص عادلانه مسببان کشتار ورزشگاه پورت سعید هستند. سال گذشته در درگیری هواداران تیم های فوتبال الاهلی و المصری 74 تن در پورت سعید کشته شدند.
 در ماه گذشته همزمان با اعلام حکم متهمان این حادثه، درگیری هایی در پورت سعید رخ داد. دادگاه 21 تن از متهمان پورت سعیدی را به اعدام محکوم کرده، اما اعتراض به این حکم که همزمان با دومین سالگرد انقلاب مصر صادر شده بود، باعث کشته شدن 40 تن در مقابل زندان مرکزی این شهر شد.
در روز تشییع جنازه کشته شدگان نیز هفت تن کشته شدند.
در پی این رویدادها پورت سعید ناآرام شده است، گرچه این ناآرامی ها به خشونت های فوتبال نسبت داده شد اما نارضایتی گسترده تری از دولت محمد مرسی را منعکس می کرد؛ از این رو محمد مرسی فرمان وضعیت فوق العاده به مدت 30 روز را در این شهر داد، وضعیت فوق العاده ای که نه ارتش آن را جدی گرفت و نه مردم پورت سعید.
تداوم اختلافات سیاسی در مصر و ناتوانی دولت در حل مشکلات مردم باعث آغاز نافرمانی های مدنی در این شهر شد.
از چندهفته پیش مردم پورت سعید در راستای مطالبات خود از جمله محاکمه عادلانه متهمان حوادث این شهر نافرمانی مدنی را آغاز کرده اند. این نافرمانی با تعطیلی ادارات و اعتصاب همراه شده است و معترضان در راهپیمایی ها شعارهایی علیه اخوان المسلمین سر دادند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها