چه کسانی خواهان جنگ داخلی در عراق هستند؟

چه کسانی خواهان جنگ داخلی در عراق هستند؟
شنبه 12 اسفند 1391 - 16:41

بغداد (العالم) - یک تحلیلگر عراقی، انفجارهای اخیر این کشور را نتیجه و پیامد کشمکش های سیاسی احزاب عراقی و تلاش برخی گروه ها برای کشاندن این کشور به جنگ طایفه ای برشمرد.

"علی التمیمی" روز جمعه در گفت وگو با شبکه خبری العالم، با اشاره به این که انفجارهای عراق طایفه ای خاص را هدف نگرفته و همه مناطق کشور را شامل شده است، اظهار داشت: برخی از سیاستمداران عراقی که در فرایند سیاسی کشور مشارکت دارند، با اظهارات تحریک آمیز خود عراق را به سمت خشونت سوق می دهند و در جهت ایجاد گسست در بافت اجتماعی یکپارچه کشور تلاش می کنند.
وی ادامه داد: این سیاستمداران با این کار خود به دست فرصت طلبان بیگانه بهانه می دهند تا عراق را به عرصه جنگ تبدیل کنند و این کشور را نیز به سرنوشت سوریه گرفتار سازند.
این تحلیلگر سیاسی یادآور شد: شمار زیادی از نمایندگان مجلس و سیاستمداران عراقی، سال گذشته به ارتکاب جنایت های تروریستی متهم شدند که بسیاری از آن ها همچنان تحت پیگرد سازمان پلیس بین الملل  (اینترپل) هستند.
وی همچنین با انتقاد از نظام سهمیه ای حاکم بر پارلمان عراق خاطر نشان کرد: این ساختار پارلمان، موجب ناتوانی مجلس در وضع قوانین مهمی نظیر بودجه عمومی شده که به طور مستقیم با زندگی و معیشت مردم در ارتباط است و از این گذشته، چنین ساختاری در تصویب قانون دادگاه فدرال و موضوع نفت و گاز و احزاب ناتوان خواهد بود.
التمیمی حل بحران کنونی عراق از طریق انحلال مجلس را بعید دانست و گفت: عراق، نیازمند یک دموکراسی "چند صدایی" و "شهروند محور" است، نه یک دموکراسی توافقی.
 این تحلیلگر سیاسی تاکید کرد: برخی از سیاستمداران عراق، بیش از این که به فرایند انتخاباتی که در آن پیروز شده اند و به دموکراسی پایبند باشند، به رویکردهای حزبی و وابستگی به تشکل های خود وفادار هستند، اما این افراد باید مطمئن باشند که در انتخابات آینده از گردونه فرایند سیاسی بیرون رانده می شوند.
28-22:50
26
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها