آل سعود ترجیح می دهد مخالفان مسلح باشند

آل سعود ترجیح می دهد مخالفان مسلح باشند
يکشنبه 13 اسفند 1391 - 19:08

لندن، العالم - نویسنده و پژوهشگر عربستانی گفت: رژیم آل سعود ترجیح می دهد مخالفان در این کشور مسلح باشند، چرا که رویارویی با حرکت مسالمت آمیز مردم در مناطقی مانند الشرقیه برای این رژیم دشوار است.

خانم "مضاوی الرشید" نویسنده و پژوهشگر عربستانی و استاد دانشگاه "کینگز کالج" انگلستان روز یکشنبه در گفت وگو با شبکه العالم، اعتراضات مسالمت آمیز مردم عربستان را تحولی در زمینه مطالبه حقوق شهروندی دانست و کاهش اختیارات سردمداران رژیم، اعطای آزادی های مدنی، تشکیل کمیته مستقل حقوق بشر برای بررسی اوضاع زندان ها و اعلام آمار دقیق از شمار زندانیان در عربستان را خواستار شد.
مضاوی الرشید تأکید کرد: پس از ناکامی شیوه هایی مانند درخواست از پادشاه برای مطالبه حقوق، سرانجام تحصن ها و راهپیمایی های خیابانی با حضور اقشار مختلف مردم و به ویژه خانواده های زندانیان آغاز شد و این در حالی است که رژیم آل سعود، معترضان را گروه ضالّه و گمراه می نامد.
"گروه ضالّه" اصطلاحی است که سردمداران رژیم، برای توصیف هواداران گروه های مسلح مانند القاعده از آن استفاده می کنند، اما گاهی آن را درباره مخالفان رژیم نیز به کار می برند.  
الرشید در ادامه با اشاره به این که «فعالانی مانند شیخ سلمان الرشودی و محمد البجادی هرگز از گروه ضاله و تروریست نیستند»، خودداری مسئولان سعودی از برگزاری محاکمۀ عادلانۀ برای زندانیان و ادامه بازداشت آنان حتی پس از پایان دورۀ محکومیت را به شدت انتقاد کرد.  
به گفتۀ وی، خروج زنان به خیابان برای درخواست آزادی همسران، پسران و برادران خود، به خاطر مواضع سست و ذلت بار برخی از اقشار جامعه و عدم حضور مرد در خانواده است و در واقع آن زنان راهی جز این برایشان باقی نمانده است.
الرشید یادآور شد: رویارویی با حرکت مسالمت آمیز در مناطقی مانند الشرقیه، برای رژیم بسیار دشوار است؛ زیرا همراه کردن افکار عمومی داخلی و بین المللی برای سرکوب افراد مسلح کار را بسیار ساده است، اما اکنون رژیم آل سعود نمی تواند حرکت مسالمت آمیز مردم را سرکوب کند. 
وی تصریح کرد: اگر آل سعود بخواهد حرکت مسالمت آمیز مردم را سرکوب کند، مشروعیت و هیبتش به خطر خواهد افتاد؛ علاوه بر آن، رژیم سعودی  نمی تواند مردم را به روش های نظامی سرکوب کند، چون با زنان و مردان غیرمسلح مواجه است که فقط در خیابان ها و میادین تحصن کرده و حقوقشان را می خواهند. 
به گفته الرشید، رژیم آل سعود ترجیح می دهد مخالفان مسلح باشند تا بتواند آنها را سرکوب کند.
وی همچنین با اشاره به نواقص موجود در ساختار دستگاه قضایی عربستان گفت: مشکل اصلی آن است که در عربستان، دادگاه های واقعی و دستگاه قضایی مستقل وجود ندارد و افراد با بهانه ها و اتهامات مبهم مانند "تحریک افکار عمومی در تماس با رسانه های خارجی" یا "جلوگیری از رشد جامعه" زندانی می شوند.
الرشید همچنین از فرایند مخفیانه اداره عربستان، حضور نداشتن مردم در امور کشوری، مستقل نبودن دستگاه قضایی و صدور حکم قضایی بر اساس دستور رژیم آل سعود و وزارت کشور عربستان انتقاد کرد.
MKH-2-21:45
 

پربیننده ترین خبرها