چرا شاه مغرب، فرمان قطع رابطه با ایران را صادر کرد؟

چرا شاه مغرب، فرمان قطع رابطه با ایران را صادر کرد؟
دوشنبه 14 اسفند 1391 - 14:25

عبدالاله بنکران نخست وزیر مغرب، با اشاره به روابط تاریخی این کشور با ایران، علت قطع این روابط را "وقایع بحرین" دانست و اظهار داشت: براساس قانون اساسی جدید، تصمیم گیری درباره روابط خارجی، تنها در اختیار پادشاه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، عبدالاله بنکران نخست وزیر مغرب که رسانه های این کشور را "تحریم" کرده، در گفتگو با روزنامه الاخبار لبنان با بررسی روابط دیپلماتیک "قطع شده" ایران و مغرب، به دیدار خود با وزیر امور خارجه کشورمان اشاره کرد و اظهار داشت: به هر حال ما با یکدیگر برادر و همگی مسلمان هستیم و ایران کشور اسلامی بزرگی است.
بنکران مدعی شد: ما با ایران روابط تاریخی داریم و قطع روابط با تهران به علت حوادث بحرین اتفاق افتاد. اما بر اساس قانون اساسی جدید، پادشاه کشور درباره روابط خارجی و همه مسائل مرتبط با حاکمیت کشور تصمیم می گیرد.
نخست وزیر مغرب در پاسخ به سؤالی درباره پیوستن مغرب به شورای همکاری خلیج فارس گفت: روابط مغرب با کشورهای عضو شورای همکاری مستحکم و مبتنی بر برادری است و مغرب بر گسترش این روابط براساس رویکرد گذشته تأکید دارد و اگرچه روابط مذکور به تصور عده ای، وحدت کامل را در بر نداشته است، اما این روند متوقف نخواهد شد.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، با وجود فاصلۀ جغرافیایی بسیار، برای پذیرش دو کشور اردن و مغرب در جمع خود تلاش می کنند، تا همۀ کشورهای عربی دارای نظام پادشاهی را گرد هم آورند. گویی هیچ کشور پادشاهی یا امیر نشین عربی نباید از این شورا غایب باشد.

بدین ترتیب باید شورای مذکور را نه شورای همکاری خلیج فارس، بلکه شورای پادشاهان و نظام های دیکتاتوری عربی نامید.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها