سخنان صریح زن سیاستمدار مصری به جان کری

سخنان صریح زن سیاستمدار مصری به جان کری
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 09:48

جميله اسماعيل، سياستمدار زن مصري كه از رهبران بارز حزب الدستور به رياست محمد البرادعي مي‌باشد در ديدار با جان كري وزير امور خارجه امريكا در قاهره به شدت از سياست‌هاي واشنگتن در قبال كشورش انتقاد كرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از الشرق الاوسط جميله اسماعيل، در سخنان خود خطاب به جان كري و هيأت همراه وي كه آن پاترسون سفير امريكا در قاهره نيز در آن جلسه حضور داشت، گفت: شما به عنوان يك ابرقدرت گمان مي‌كنيد كه مي‌توانيد از يك فرعون، رئيس جمهور دمكراتيكي بسازيد. ولي بدانيد كه ما ديگر جلسات محرمانه را برنمي‌تابيم... مصري‌ها براي اين قيام نكرده‌اند تا سفارت كشورتان در قاهره در كليه امور مصر دخالت كند.
اين عضو ارشد "جبهه نجات ملي مصر" با لحن تندي خطاب به وزير خارجه امريكا گفت: كشور ما، آزمايشگاه تجربيات شما نيست. شما زماني از يك رژيم شبه نظامي (رژيم مبارك) دفاع كرده‌ايد و امروزه نيز از نظامي شبه ديني (رژيم اخوان المسلمين) دفاع مي‌كنيد. هدف شما از اين كار آن است تا هر نظامي به مأموريت و وظيفه‌اي كه براي آن تعيين شده است عمل نمايد.
جميله اسماعيل، خطاب به جان كري اظهار داشت: ديدار شما از مصر در لحظه بسيار پيچيده‌اي انجام مي‌شود و ما در شرايط اميد و درد، آرزو و كابوس و انقلاب و استبداد به سر مي‌بريم. به طور خلاصه آنچه را كه مي‌خواهم درباره مصر بدانيد برايتان بازگو مي كنم. مصر نيازمند كمك‌هاي جديد آمریکا نيست. مصر نيازمند برقراري روابط براساس اصول جديد و كاملاً متفاوت با اصول ريچارد نيكسون (رئيس جمهور اسبق ايالات متحده) در سال 1974 است.
جميله اسماعيل، در ادامه اظهارات خود خاطرنشان كرد: در صورتي كه ابراهام لينكلن، به عنوان صادر كننده قانون لغو بردگي در سال 1865، كه كشورتان، سالگرد اين اقدام وي را جشن مي‌گيرد، به جاي لغو بردگي به خريد لباس‌هاي جديد براي بردگان اكتفا مي‌كرد و نظام بردگي را همچنان به حال خود رها مي‌كرد، بي‌ترديد امروز امريكا، به وجود آزادي و قدرتمندي برخاسته از دمكراسي خود افتخار نمي‌كرد... ما در حالت قيام به سر مي‌بريم. مصر همچنان درگير انقلابي است كه براي ايجاد رابطه جديدي ميان حكومت و مردم همچنان تلاش مي كند.
اين عضو ارشد حزب الدستور مصر، خطاب به جان كري گفت: به نظر مي‌رسد شما در دولت امريكا، دمكراسي در مقياس كوچك را براي مصر مي‌خواهيد. ولي شما نمي‌دانيد كه آرزوهاي ما بزرگتر از مقياسي است كه باعث مي‌شود به ديده اي به ما بنگريد گويي ما لياقت چيزي جز دمكراسي [ناقص] را نداريم.
وي افزود: شما مبارك و نظام وي را دمكراتيك، مشروع و منتخب مي‌دانستيد و امروز نيز نظام كنوني مصر را با چنين كلماتي توصيف مي‌كنيد و بر اين باوريد كه با وجود كشتار تظاهركنندگان مسالمت جو و ربودن و شكنجه فعالان آن، این نظام مشروعیت دارد و اين اقدام حتي اگر باعث فقدان كامل مشروعيت نظام نشود، به تنهايي حداقل به آزمودن مشروعيت نظام خواهد شد.
جميله اسماعيل در ادامه سخنان خود خطاب به وزیر خارجه آمریکا افزود: شما به عنوان يك ابرقدرت گمان مي‌كنيد كه مي‌توانيد از يك فرعون، رئيس جمهور دمكراتيكي بسازيد. زيرا نقش مورد نظر شما را ايفا خواهد كرد. ولي جناب وزير! بدانيد كه ما ديگر نتايج جلسات محرمانه را برنمي‌تابيم و بر اين باوريم كه نظام كنوني مصر، كاملاً سلطه جو و مزدور است و شما فقط به دليل اينكه منافع شما را تأمين مي‌كند از آن دفاع و حمايت مي نماييد.
جميله اسماعيل، سياستمدار زن مصري از رهبران بارز حزب الدستور (به رياست محمد البرادعي) در پايان خطاب به جان كري و همراهانش گفت: ما از شما نمي‌خواهيم كه براي ما كاري انجام بدهيد. بلكه تنها انتظار ما آن است كه به دخالت‌هايتان در امور كشورمان و حمايت از استبداد و فاشيسم پايان دهيد و به ما اجازه دهيد انقلابمان را تا تحقق اهدافش و آرزوهايمان كه در چارچوب ديدگاه تنگ نظرانه شما درباره ما و آينده مان نمي‌گنجد ادامه دهيم.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها