پشت پرده ادعاهای یمن ضد ایران

پشت پرده ادعاهای یمن ضد ایران
چهارشنبه 16 اسفند 1391 - 11:30

العالم - تحلیل گر سیاسی یمنی با بیان اینکه تغییری در نظام این کشور ایجاد نشده، ادعاهای مسئولان یمنی ضد جمهوری اسلامی ایران را به هدف خدمت به آمریکا عنوان کرد.

"محمد المقالح" روز چهارشنبه در گفت وگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: دخالت آمریکا در امور یمن به حد جزئیات رسیده است.
وی افزود: واشنگتن از ابتدا از جزئیات کامل طرح شورای همکاری خلیج فارس کاملا مطلع بود و رسیدگی به امور یمن را به عربستان واگذار کرد.
المقالح خاطرنشان کرد: راهبرد آمریکا در یمن بر اساس وجود دولتی ضعیف با نهادهایی ضعیف تر استوار است، تا زمینه اعمال سلطه بر آن وجود داشته باشد و کاخ سفید بتواند سیاست های خود در منطقه را از طریق این کشور عملی کند.
المقالح خاطر نشان کرد: در دوره "عبدالله صالح" (رییس جمهور سرنگون شده یمن) آمریکا کاملا در امور یمن دخالت داشت و برای دخالت های خود در این کشور مبارزه با تروریسم را بهانه می کرد؛ و اکنون نیز آمریکا از همین بهانه استفاده می کند، به طوری که با امضای توافقنامه ای با "عبدربه منصور هادی" رئیس جمهور یمن زمینه حملات هوایی از طریق هواپیماهای بدون خلبان آمریکایی را فراهم کرده است.
وی اظهار داشت: آمریکا از دولت یمن انتظار دارد که به مانعی در برابر جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود و در آب های منطقه ای لباس دزدان دریایی به تن کرده و برنامه های آمریکا و غرب را اجرا کند، و ادعاهایی مانند توقیف کشتی حامل سلاح ایرانی را مطرح کند.
این تحلیل گر سیاسی یمنی خاطر نشان کرد: یمن، وارد مرحله تازه‌ای از وابستگی به آمریکا شده است، که به مثابه ماجراجویی خطرناکی برای این کشور خواهد بود، و این کشور را به ابزاری در دسترس و حقیر در دست آمریکا تبدیل خواهد کرد.
المقالح هشدار داد: متاسفانه یمن وارد مسائلی شده که نه تنها ربطی به این کشور ندارد بلکه با رویکرد ملی مردمان این کشور که حمایت از مردم فلسطین در برابر رژیم اشغالگر صهیونیست است، مغایرت دارد.
وی با بیان این که ائتلاف حاکم در یمن، مسئول اجرای راهبردها و برنامه های آمریکا در این کشور است، یادآوری کرد: به مناسبت سالروز 21 فوریه، جشنواره هایی در میدان العروض در شهر عدن و همچنین در استانهای البیضاء و صنعا برگزار شد. در جشنواره نخستین مسئولان حزب اصلاح، در جشنواره دوم مسئولان القاعده و در جشنواره سوم حزب کنگره خلق همگی اظهاراتی علیه جمهوری اسلامی ایران را در میان سخنان خود گنجاندند. سئوال این است که چرا مسئولان سابق و مسئولان کنونی یمن با یکدیگر اتفاق نظر دارند.
المقالح در ادامه با تاکید بر این که تفاوتی میان نظام سابق و نظام کنونی یمن وجود ندارد، خاطرنشان کرد: هدف مسئولان یمنی در انتقاد از ایران در درجه نخست سرپوش نهادن بر ناکامی های دولت ضعیف حاکم بر این کشور،  و همچنین نزدیک تر شدن به آمریکا و عربستان سعودی است.
وی تأکید کرد: مطرح کردن ادعاهای مختلف درباره توقیف کشتی ایرانی، در واقع به هدف سرپوش نهادن بر دخالت های امنیتی و سیاسی و نظامی آمریکا در یمن است.
5-16:00    
26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها