رسانه های اردن: پادشاه هیچ استراحتی ندارد

رسانه های اردن: پادشاه هیچ استراحتی ندارد
چهارشنبه 16 اسفند 1391 - 11:40

العالم - مطالب عمده اکثر روزنامه های اردنی اینگونه است: پادشاه از خواب برخواست، پادشاه غذا خورد، پادشاه سخنرانی کرد، پادشاه در طول هفته اصلا هیچ استراحتی نکرد و ...

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، سایت "الوطن" لبنان، در گزارشی نوشت: خبرهای یکسان رسانه های اردنی این امکان را برای شهروندان فراهم می آورد که برای اطلاع از اخبار مهم روز، مرور کردن تنها یک روزنامه برای آنها کافی باشد؛ در اردن همه خبرهایی را که مردم به آن نیاز دارند،  " پترا " خبرگزاری دولتی این کشور منتشر می کند.

الرای، الدستور، الغد، العرب، الیام و السبیل معمولا تفاوت کمی با هم در انتشار اخبار دارند.

نویسنده های روزنامه های اردنی را می توان به سیاستمداران این کشور بسیار شبیه دانست، مانند سران احزاب که پس از اعلام نظر پادشاه از اظهارات وی حمایت می کنند، نویسندگان نیز اینگونه رفتاری را دنبال می کنند.

معمولا اگر احزاب پارلمانی بر یک موضوع توافق داشته باشند، نویسندگان و روزنامه ها نیز صدای واحدی دارند.

در این میان می توان به یک نمونه  جالب اشاره کرد؛ پس از اعتراضات مردمی و پس از اینکه پادشاه اردن خواستار بازنگری در قانون انتخابات شد؛ برخی از نویسندگان روزنامه های مطرح اردن فراموش کردند که چندی پیش در مخالفت با " بازنگری در قانون انتخابات" مطلب می نوشتند و یکباره همه در حمایت از لزوم بازنگری در قانون انتخابات قلم زدند.

هم اکنون خط خبری قالب در اردن برجسته سازی و شکوهمند کردن اظهارات و تصمیم اخیر ملک عبدالله اردن برای انتقال برخی از اختیارات خود به پارلمان است؛ معمولا پارلمان اردن اظهارات پادشاه را در قالب کلیشه ای خاص منتشر می کنند.

در این میان بعد از اعتراضات و نارضایتی مردم اردن می توان تنها تغییرات در روزنامه های اردنی را در بخش اقتصادی آنها یافت؛ تغییرات اینگونه است که بخش بیشتری به آگهی های بازرگانی اختصاص داده شده است و مطبوعات می توانند با احتیاط، انتقاداتی را علیه سیاست های اقتصادی دولت مطرح کنند.

الوطن نوشت: پس از اعتراضات مردمی در اردن، انتقادات کوچک و نرم علیه دولت خیلی دردسر ساز نیست؛ زیرا معمولا پارلمان غیر منتخب و بی اختیار و دولتی که همین مشخصات را دارد به راحتی قربانی بی کفایتی پادشاه می شوند.

در روزنامه های اردنی در بخش تحولات منطقه و بین الملل هیچ تحلیل و نقطه نظری از نویسندگان روزنامه مشاهده می شود، و خبرهای منتشر شده پترا یا خبرگزاری های غربی بدون هیچ تغییری با حفظ قوانین سانسور منتشر می شود.

در ضمن حتی اگر مطالبی سهوا از تیغ سانسور عبور کند هم اتفاقی نمی افتد زیرا در میان جمعیت 7 میلیون  نفری اردن تنها 100 هزار نفر روزنامه می خوانند.

روزنامه نگاران و نويسندگان اردنى اخیرا خواستار تغيير قانون مطبوعات شدند و محدودیت رسانه ها و جلوگیری از نشر آزادانه اخبار توسط روزنامه نگاران را غيرقابل تحمل دانستند.

 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها