نظامیان عرب و ترک فرمانده عملیات حمله به رقه بودند

نظامیان عرب و ترک فرمانده عملیات حمله به رقه بودند
چهارشنبه 16 اسفند 1391 - 16:28

العالم - خبرهای میدانی از حمله هزاران تن از عناصر مسلح جبهه النصره به شهر " الرقه" در شمال شرق سوریه حکایت دارد و گفته می شود که فرماندهی این حمله را نظامیان ترکیه ای و عرب بر عهده داشته اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شهر "الرقه" سوریه، واقع در شمال شرقی این کشور، با توجه به نبود حمایت مردمی از اعتراضات و فعالیت های مسلحانه مخالفان طی دو سال گذشته از آرام ترین شهرهای سوریه بود، اما به نظر می رسد که ترکیه، قطر و عربستان چندان از آرام بودن این شهر راضی نبوده و حمله به آن جهت ویرانی زیربناهایش را در دستور کار قرار دادند. 
کشیده شدن درگیری ها به حلب و دیر الزور، الرقه را میزبان شمار زیادی از آوارگان کرد. حملات دائمی گروه های مسلح به محموله های مواد غذایی و سوخت هم باعث قطع این کمک ها به شهر شد.
الرقه جزو استان هایی است که بیشترین متقاضی برای ورود به ارتش را داشته است و سربازان این شهر همچون سایر نیروهای ارتش سوریه هدف حملات گروه های مسلح بوده اند.
شبکه های ارتباط جمعی و رسانه های خبری در اواخر تابستان گذشته و درحالی که 2 ماه از ورود گروه های مسلح به حلب می گذشت، از آغاز اعتراضات در الرقه سخن گفتند. این تبلیغات اما فایده ای نداشت و چندی نگذشت که معلوم شد مخالفان قصد شوراندن اهالی این شهر را دارند.
نام الرقه دوباره از سر زبان ها افتاد تا این که یک ماه قبل خبری درباره حمله گروه های مسلح به شهر "الطبقه" و تسلط آن ها بر سد "الفرات" منتشر شد. ارتش سوریه با حمله ای افراد مسلح را از این منطقه عقب راند، اما خطر حمله مجدد همچنان باقی ماند.
الرقه امروز دیگر بار در صدر اخبار رسانه های خارجی و پایگاه های ارتباط جمعی قرار گرفته است؛ مخالفان و رسانه های مخالفان آکنده از خبرهایی درباره" آزادی الرقه" است و  اخبار شهر در رسانه های رسمی سوریه پوشش داده نمی شود.
ارتباط های تلفن همراه از صبح امروز کاملا قطع شده است اما ارتباط تلفن های ثابت بطور جزئی برقرار است؛ خبرهای اندکی که از آنجا مخابره می شود از بدی اوضاع و درگیری های شدید حکایت دارد.
خبر تسلط مخالفان بر شهر اما دقیق نیست. خبرهای میدانی از منطقه حاکی است که هزاران فرد مسلح جبهه النصره به شهر حمله کرده، وارد شهر شده و تنها بر برخی ساختمان های دولتی تسلط یافته اند.
تماس های صورت گرفته با برخی منابع از داخل شهر حاکی است که درگیری ها در جایی  از شهر و تصاویر ویدئویی که روی خروجی رسانه های مخالف قرار گرفته مربوط به  جای دیگر است. یکی از تصاویر به میدان "الساعة" شهر و اقدام برخی جوانان به پایین آوردن مجسمه حافظ اسد و پاره کردن تابلوی تبلیغاتی است که عکس بشار اسد روی آن دیده می شود.
اما به گفته منابع محلی میدان الساعه در حومه شهر واقع شده است. شماری از جوانان که اکثرشان از آوارگان سایر استان ها بودند نیز همزمان با حمله گروه های مسلح به مراکز دولتی شهر، به میدان الساحه حمله کردند.
به گفته برخی منابع حوادث شهر الرقه تا حدود زیادی به زمان ورود گروه های مسلح به طرابلس پایتخت لیبی در ایام قذافی شبیه است، به این معنا که رسانه های مخالفان از سقوط شهر خبر می دهند، اما در دنیای خارج چنین اتفاقی نیافتاده است.
درگیری های شدیدی میان جبهه النصره و نیروهای امنیتی در شهر وجود دارد و بسیاری از افراد مسلح کشته شده اند.
برخی منابع رسانه ای همسو با مخالفان از کشته شدن شماری از فرماندهان جبهه النصره و سایر گروه های مسلح خبر داده اند؛ از جمله : "ابو عبد الله الغریب"، فرمانده جبهه النصره در الرقه ، فرمانده میدانی گردان "احرار الشام"، "انس الزر"، فرمانده میدانی یکی از گردان های مسلح ،" خلف المرعی"، ملقب به ابو زبیر و فرمانده میدانی تیپ "احرار الشام".
در همین حال منابع خبری سوری گزارش می دهند که هزاران نفر از نیروهای ارتش سوریه به همراه تجهیزات کامل راهی الرقه شده اند تا این شهر را وجود شورشیان مسلح پاکسازی کنند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها