مخالفت عراق با توطئه اتحادیه عرب بر ضد سوریه

مخالفت عراق با توطئه اتحادیه عرب بر ضد سوریه
پنج‌شنبه 17 اسفند 1391 - 09:50

عراق با تصمیم اتحادیه عرب برای واگذاری کرسی سوریه در این اتحادیه به مخالفان نظام سوری مخالفت کرد.

به گزارش روز پنج شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، هیأت عراق در اتحادیه عرب با اعلام مخالفت با واگذاری کرسی سوریه در این اتحادیه به مخالفان سوریه، این اقدام را بدعتی خطرناک در تاریخ اتحادیه عرب و مغایر با اساسنامه آن دانست و تاکید کرد که چنین بدعتی می تواند زمینه ساز درخواست هایی مشابه از سوی مخالفان نظام در دیگر کشورهای عضو اتحادیه عرب شود.
وزارت امور خارجه عراق با انتشار بیانیه ای، موضع گیری هیأت عراق در اتحادیه عرب به ریاست هوشیاری زیباری وزیر خارجه این کشور را " موضع گیری ثابت و متعادل این کشور در قبال بحران سوریه " اعلام کرد.
در این بیانیه تاکید شده است که هیأت عراق این موضع را پس از مذاکرات فراوان درباره تحولات بحران سوریه و بررسی پیش نویس طرح واگذاری کرسی سوریه به مخالفان و مسلح کردن آنها اتخاذ کرد.
در این بیانیه همچنین آمده است: زیباری از همه کشورهای عضو و دبیرکل اتحادیه عرب خواست در اتخاذ تصمیمات، مسئولیت پذیر باشند.

وی همچنین تاکید کرد که آینده نظام سوری باید به دست مردم سوریه تعیین شود. از آن گذشته عراق با موضوع مسلح کردن مخالفان موافق نیست زیرا عراق مخالف نظامی سازی کشمکش ها در سوریه و طرفدار خودداری از مسلح کردن هر دو طرف نزاع در سوریه است. زیباری همچنین با تحمیل مصوبات اتحادیه بر کشورهای عضو مخالفت کرد زیرا این مساله، امری حاکمیتی است و به دولت های حاکم بر کشورهای عضو مربوط می شود.
علاوه بر عراق، لبنان و الجزایر نیز به شدت با این طرح اتحادیه عرب مخالفت کردند و این در حالی بود که قطر و عربستان سعودی بر مصوب کردن آن پافشاری کردند.
صد و سی و نهمین نشست عادی اتحادیه عرب دیروز چهارشنبه در قاهره برگزار شد.
26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها