مکتب چاوزیسم و ریشه های بولیواری آن

مکتب چاوزیسم و ریشه های بولیواری آن
پنج‌شنبه 17 اسفند 1391 - 13:14

پژوهشگر امور آمريكاي لاتين، از "هوگو چاوز" رئيس جمهور فقيد ونزوئلا به عنوان پايه گذار جريان رهايي از سلطه جويي ايالات متحده در آمريكاي لاتين ياد كرد.

"غالب نورالدين" روز پنجشنبه در گفت و گو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: فقدان هوگو چاوز، بار سنگيني بر شانه ونزوئلا و آمريكاي لاتين خواهد بود؛ زيرا او در روند آزادي خواهي جهان سوم، آمريكاي لاتين و بويژه ونزوئلا نقش مهمي داشت و دستاوردهاي بزرگي در اين كشور از خود به يادگار گذاشت.

وي افزود: چاوز همچنين در وقايع قاره و شكل گيري تغيير در رويكردهاي اجتماعي، سياسي و اقتصادي آن نقشي به سزا ايفا، و آن را از سلطه 200 ساله آمريكا و سال ها فقر و بيچارگي رهاند.

نورالدين تاكيد كرد: چاوز الگويي از پيشرفت را در ونزوئلا پياده كرد كه به سرعت در آمريكاي لاتين فراگير شد و توانست آمريكاي لاتين را به عنوان قدرتي رها شده و رو به پيشرفت در عرصه بين المللي معرفي كند و جايگاه از دست رفته اين قاره را بازيابد.

پژوهشگر امور آمريكاي لاتين با يادآوري اين مساله كه چاوز چشم انداز مرحله آينده را ترسيم كرده بود، پيش بيني كرد كه عرصه سياسي اين كشور پس از درگذشت او نيز همچنان باثبات بماند.

وي خاطرنشان کرد: اكنون همه چيز به مردم ونزوئلا وابسته است چرا كه آنها پا به پاي چاوز حركت كرده اند و اهميت دستاوردهاي او را به خوبي مي دانند.

نورالدين، رئيس جمهور فقيد ونزوئلا را بنيانگذار مكتب چاوزيسم دانست كه ريشه هاي تاريخي آن در ونزوئلا به سيمون بوليوار مي رسد. (سيمون بوليوار فرمانده انقلابي و سياستمدار ونزوئلايي، يكي از چندين رهبر جنبش استقلال‌طلبانه در آمريكاي جنوبي بود.)

وي تاكيد كرد: از زمان حيات چاوز تاكنون تلاش هاي گسترده اي براي ايجاد تغييرات ضد چاوز و به نفع آمريكا در جريان بوده است، در حال حاضر هم هنوز بيم آن مي رود كه آمريكا بخواهد انقلاب چاوز را دور بزند و ونزوئلا را بار ديگر زير يوغ سلطه خود در آورد. به همين جهت در اين راه از هر گونه فشارهاي اقتصادي و جلوگيري از توسعه اين كشور فروگذار نخواهد كرد.

نور الدين در عين حال بعيد دانست كه تلاش هاي مذبوحانه آمريكا بتواند راه به جايي ببرد زيرا قدرتي كه چاوز در كالبد ونزولا دميد، قدرت فقرا بود و نظام حاكم بر اين كشور اين قدرت را حفظ خواهد كرد و مسير چاوز را ادامه خواهد داد.

6-17:39
26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها