سکوت معنادار آمریکا درباره نقض حقوق عربستانی ها

سکوت معنادار آمریکا درباره نقض حقوق عربستانی ها
يکشنبه 20 اسفند 1391 - 17:49

آمریکا و غرب با وجود ادعای حمایت از دموکراسی و حقوق بشر در جهان، همچنان درباره انحلال جمعیت "حسم" در عربستان و محاکمه مؤسسان آن سکوت کرده اند.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، دادگاه کیفری ریاض پایتخت عربستان دیروز با صدور حکم انحلال جمعیت حقوق مدنی و سیاسی" حسم " و مصادره اموال این مرکز به بهانه نداشتن مجوز، عبدالله الحامد و محمد القحطانی، مؤسسان این جمعیت را به 11 و 10 سال زندان محکوم کرد .
"عبدالله الحامد" پس از صدور حکم دادگاه گفت: این حکم نشان می دهد که دستگاه قضایی عربستان مستقل نیست .
جنبش "اصلاح " عربستان نیز در توضیح علت صدور این احکام اعلام کرد : مرکز حسم نظام حاکم را به دروغگویی متهم کرده بود زیرا نظام مدعی دینداری است.
این جنبش خاطرنشان کرد: در حالی که دین اسلام مردم را به عدالت، مشورت و درستکاری دعوت می کند، رژیم حاکم سیاست ظلم ، استبداد و  فساد را در پیش گرفته است .
در بیانیه این جنبش آمده است: جمعیت حسم با استناد به دلایل متقن فساد دستگاه قضایی عربستان و تبدیل شدن این دستگاه به ابزاری برای توجیه سیاست سرکوبگرانه رژیم حاکم را فاش کرد؛ این جمعیت همچنین انحراف شخصیت‌های دینی که ظلم ، دیکتاتوری و فساد نظام حاکم را توجیه می کنند، برملا کرد .
جنبش اصلاح تأکید کرد: صدور چنین احکامی نشان داد که مشکل ما از وزارت کشور نیست، بلکه کل رژیم حاکم خصوصاً پادشاه است؛ رژیم آل سعود هنگامی که قدرت خود را در خطر می بینند، هیچ نگرانی درباره مراکز حقوقی غربی ندارند، زیرا دولت های غربی با آل سعود زد و بند دارند .
منابع رسانه ای عربستانی اعلام کرده اند، عبدالله الحامد و محمد القحطانی به زندان " الملز" در ریاض برای گذراندن دوران محکومیت منتقل شده اند .
"خالد الماجد" استاد فقه دانشکده علوم اسلامی دانشگاه "محمد بن سعود" در ریاض احکام قضائی عبدالله الحامد و محمد القحطانی را " بسیار ظالمانه " توصیف کرد و گفت : این احکام سیاسی است و حقیقت این است که این دو نفر جُرمی مرتکب نشده اند .
شیخ مخلف بن دهام الشمری نیز گفت : دستاوردهای مرکز حسم در 3 سال فعالیت، بی سابقه بوده است.
مرکز هماهنگی امور جوانان حرمین شریفین نیز اعلام کرد : برای مردم عربستان ثابت شده است که نظام حاکم حتی با تغییرات جزئی مخالف است، و به نظر می رسد که مردم جز با انقلاب نخواهند توانست به حقوق خود دست یابند .
در این بیان، با توجه به گره خوردن منافع سیاسی خاندان سلطنتی آل سعود با دولت های غربی، بعید به نظر می رسد که رسانه ها و محافل حقوقی جهان به مساله نقض حقوق مردم عربستان بپردازند .
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت: آمریکا در قبال محاکمه عبدالله الحامد و محمد القطحانی سکوت کرده است، زیرا آمریکا پس از سرنگونی رژیم حسنی مبارک برای حفظ منافع خود در منطقه به رژیم آل سعود تکیه کرده است .

پربیننده ترین خبرها