اشپیگل: آمریکا، تروریست‌ها را در اردن آموزش می‌دهد

اشپیگل: آمریکا، تروریست‌ها را در اردن آموزش می‌دهد
دوشنبه 21 اسفند 1391 - 09:58

به نوشته نشریه آلمانی "اشپیگل" حدود سه ماه است کارشناسان نظامی آمریکا مخالفان مسلح سوریه را در اردن آموزش نظامی می‌دهند و تا کنون ۲۰۰ نفر در این دوره‌های نظامی شرکت کرده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، نشریه آلمانی اشپیگل نوشت: کارشناسان نظامی آمریکا حدود سه ماه است به مخالفان مسلح سوریه در اردن آموزش نظامی می‌دهند. برنامه‌ریزان این دوره‌های آموزش نظامی گفته‌اند تا کنون ۲۰۰ نفر در این دوره‌های نظامی شرکت داشته‌اند. گفته می‌شود بیشتر این افراد در ارتباط با سلاح‌های مدرن ضدتانک دوره می‌بینند تا بتوانند علیه تانک‌های ارتش سوریه عمل کنند.
به نوشته اشپیگل، هنوز مشخص نیست که آموزش‌دهندگان در استخدام دولت آمریکا هستند، یا این که زیر نظر یک شرکت خصوصی دست به این فعالیت زده‌اند. در صورت صحت این خبر مشخص می‌شود که آمریکا سیاست خود را در ارتباط با سوریه تغییر داده است. آمریکا که مدت‌هاست از نظر سیاسی از مخالفان مسلح سوریه دفاع می‌کند، تاکنون کمک‌های مستقیمی از این دست در اختیار مخالفان قرار نداده بود.
این نشریه آلمانی می‌افزاید: بعضی از آموزش‌دهندگان ِ مخالفان مسلح سوریه، اونیفورم‌های نظامی به تن داشته‌اند. گفته می‌شود قرار است در آینده در دو اردوگاه در شرق و جنوب سوریه در مجموع ۱۲۰۰ نفر از اعضای ارتش سوریه آزاد دوره‌های آموزشی یک ماه‌و‌نیمه ببینند.
به گزارش اشپیگل، نیروهای امنیتی اردن در برنامه‌ریزی این دوره‌های آموزشی سهیم هستند. آنها با سه فرمانده پرنفوذ مخالفان دولت سوریه در منطقه درعا همکاری می‌کنند و قرار است از میان واحدهای متعدد مخالفان دولت در این منطقه - که بیش از ۱۰ هزار نفر را شامل می‌شوند- یک واحد جنوب به وجود آید و در این واحد گروه‌های به اصطلاح "اسلام‌گرای" افراطی چون "جبهه النصره سوریه" شرکت نداشته باشند.
در ادامۀ یادداشت اشپیگل آمده است: گرچه سلاح‌هایی به مخالفان مسلح سوریه تحویل داده شده، اما بخش اعظم سلاح‌ها در اردن ذخیره هستند؛ سلاح‌هایی چون ضدتانک‌های مدرن و ضدهوایی. یکی از مسئولان اردنی در این باره می گوید: «عربستان سعودی این سلاح‌ها را تهیه کرده و تنها شرط این کشور برای تحویل سلاح‌ها به مخالفان مسلح سوریه این است که ارتش سوریه آزاد در "درعا" در رابطه با یک فرماندهی مشترک به تفاهم برسد.»
یکی از دلایل افزایش کمک‌های نظامی به مخالفان مسلح سوریه، تلاش برخی کشورهای عربی و منطقه ای برای تاثیرگذاری در آینده این کشور است. به نظر می‌رسد که ترکیه و قطر بیشتر خواهان پیروزی سازمان اخوان المسلمین در سوریه هستند، اما دو کشور عربستان و اردن تمایل به پیروزی ارتش سوریه آزاد دارند.
اتحادیه اروپا چندی پیش تصویب کرد کارشناسان دوره‌های نظامی از این اتحادیه به سوریه اعزام شوند. به نظر می‌رسد که بریتانیا و فرانسه مشاوران نظامی خود را پس از این مصوبه به سوریه اعزام کنند.

پربیننده ترین خبرها