سکوت "النهضه" تونس درباره اعزام جنگجو به سوریه

سکوت
سه شنبه 22 اسفند 1391 - 13:48

العالم -جنبش نهضت اسلامی تونس پس از متهم شدن به همکاری در اعزام جنگجویان افراطی به سوریه، هیچ واکنشی از خود نشان نداده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، انتشار اسامی جنگجویان کشته شده تونسی در سوریه از خبرگزاری آسیای لبنان بار دیگر موضوع اعزام جنگجویان افراط گرای سلفی به سوریه برای جنگ با نظام حاکم این کشور را مطرح کرده است.

با این حال جنبش النهضه تونس به عنوان حزب انقلابی که در حکومت این کشور را در دست دارد، همچنان در قبال کشته شدن ده ها دانشجوی سلفی تونسی در جنگ سوریه و اتهام دست داشتن و همکاری در اعزام این افراد، هیچ واکنشی از خود نشان نداده است.

در این میان، در محافل رسانه ای تونسی سوال هایی درباره ارتباط "عبدالحکیم بلحاج"، "مهدی الحاراتی"، "فاروق الطیفور" با "سید الفرجانی" تونسی مطرح شده است.

برای پاسخ دادن به این سوال باید این افراد را بهتر شناخت؛ سید الفرجانی مسئول ماموریت های محرمانه در جنبش النهضه تونس است، گفته می شود وی برای اعزام افراد مسلح به سوریه با فاروق الطیفور معاون رهبر اخوان المسلمین سوریه ارتباط مستقیمی دارد؛ از سوی دیگر عبدالکریم بلحاج و مهدی الحاراتی دو لیبیایی شناخته شده هستند که نقش هر دوی آنها در سازماندهی شورشیان مسلح وابسته به جبهه النصره بر کسی پوشیده نیست.

بلحاج کمی پیش از انقلاب لیبی یا بهتر می توان گفت قبل از آغاز حملات ناتو به لیبی آزاد شد، وی متهم به اعمال تروریستی بود و پس از سقوط معمر قذافی دیکتاتور لیبی حاکم نظامی طرابلس شد اما پس از چندی سر از سوریه درآورد و گفته شد که وی با خود سلاح، جنگجو و مربیان نظامی آورده است، در آن زمان مهمترین هدف از سفر بلحاج راهکار دادن به مخالفان مسلح سوری در جنگ با دولت اعلام شد.

مهدی الحراتی نیز شهروند لیبیایی ساکن انگلیس است که در جنگ لیبی حضور داشت و در استان ادلب سوریه به جنگ با نظام حاکم بر سوریه مشغول بود. الحاراتی که ارتباط تنگاتنگی با سازمان جاسوسی انگلیس دارد حتی در کشتی ترکیه ای ماوی مرمره که عازم باریکه غزه بود و توسط نظامیان رژیم صهیونیستی هدف حمله قرار گرفت نیز حضور داشت.

روزنامه اینترنتی "تانیت پرس" تونس در اکتبر سال 2012 در گزارشی اعلام کرد: برخی سلفی ها در شهر "تطاوین" در مرز تونس و لیبی حواله های پستی مخصوصا از مقصد فرانسه دریافت کرده اند؛ بر اساس این گزارش، سلفی ها پس از دریافت پول به لیبی منتقل شده اند تا در اردوگاه های نظامی تحت فرماندهی عبدالکریم بلحاج آموزش ببینند، پس از گذراندن دوره آموزشی این افراد از خاک ترکیه وارد سوریه شده اند.  
"هیثم مراد" 21 ساله که در تونس مهندسی معماری می خواند به همراه پنج تن از دوستان سلفی اش به سوریه اعزام شد؛ خانواده وی پس از اینکه هیثم تونس را ترک کرد دیگر خبری از وی به دست نیاوردند.
"حبیب الجلاصی" پدر دختری به نام سمیه در سوم ماه مارس سال جاری به یکی از روزنامه های تونسی گفت که دختر 16 ساله اش پس از آشنایی با دختر دیگری به نام "رحمت" خانه را ترک کرده و دیگر بازنگشته است.

تحقیقات نشان می دهد که  سمیه با رحمت در فیسبوک آشنا شده است و در دام گروه های افراطی افتاد و به خارج از تونس منتقل شد و مورد سوء استفاده جنسی "مجاهدین راه خدا" در سوریه قرار گرفت.

"محمد العریفی" مبلّغ وهابی عربستانی پیش از این درباره مشکلات جنسی جنگجویان مخالف نظام سوریه ابراز نگرانی کرده بود و فتوی داد که جنگجویان می توانند برای چند ساعت با دختران همرزم خود ازدواج کنند که بدون شک سرنوشت سمیه غیر از این نخواهد بود.

پیش از این وزیر کشور تونس با اعتراف به فعالیت جنگجویان تونسی در سوریه گفته بود که "شماری از جوانان تونسی در سوریه به شهادت!! رسیده، شماری بازداشت شده و تعدادی دیگر همراه با انقلابییون سوری به جنگ علیه بشار اسد مشغول هستند".

وزیر کشور تونس نه تنها حضور جنگجویان تونسی در سوریه را محکوم نکرد، بلکه کشته شدگان تونسی را «شهید» خواند و گفت که این وضعیت این افراد برای دولت مهم است.

نکته جالب اما در این مورد آن است که دولت تونس یکی از مقامات خود را به عراق اعزام کرده تا از سرنوشت تروریست های که توسط ارتش و نیروهای امنیتی در عراق بازداشت شده اند مطلع شده و آنها را آزاد کند!!

این نوع سیاست ها همراه با فتوی های روحانیون سلفی و اظهارات مقامات دولتی در حمایت از مخالفان مسلح سوری باعث گمراهی برخی از جوانان تونسی برای جنگیدن در سوریه شده است.

اما حضور گسترده تونسی ها در سوریه نگرانی های امنیتی به وجود آورد و سازمان های امنیتی تونس اعلام کردند مشارکت این افراد در جنگ سوریه و حضور در جبهه النصره پس از بازگشت به تونس برای کشور مشکلاتی به همراه خواهد آورد.

بر این اساس از "ابوعیاض" رهبر سلفی های تونسی خواسته شد تا به پیروانش دستور بازگشت دهد؛ پس از این فتوی روزنامه الجزایری "الشروق" گزارش داد که 12 هزار سلفی تونسی فعال در سوریه خود را برای بازگشت آماده کرده اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها