سند فاش شده وزارت خارجه آمریکا:

نگاه تاریک واشنگتن به شیوخ هم پیمان

نگاه تاریک واشنگتن به شیوخ هم پیمان
سه شنبه 22 اسفند 1391 - 15:15

العالم - کارشناسان وزارت خارجه آمریکا در تحلیل گزارش سفر جان کری وزیر خارجه آمریکا به منطقه، شرایط عربستان سعودی، قطر و اخوان المسلمین مصر را بحرانی ارزیابی کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، بر اساس سند فاش شده داخلی دفتر ریاست جمهوری آمریکا، جان کری وزیر خارجه این کشور، وضعیت کشورهای عربی را بدون توازن تعریف می کند.

در این سند که المنار فلسطین آن را منتشر کرده است، جان کری از رژیم آل سعود، قطر و نظام اخوان المسلمین مصر به عنوان کشورهای بدون توازن نام برده است.

وزیر خارجه آمریکا اخیرا از سفری به کشورهای عربی بازگشته است.

در این سند که گزارش سفر جان کری به حساب می آید، نوشته شده است: حالت تباهي و ترس از سرنگوني مجدد، تنها به کشورهای که " توفان بهار" ( انقلاب های عربی) به آنها نرسیده محدود نمی شود و حتی مصر، تونس و یمن نیز در چنین وضعیتی به سر می برند؛ کارشناسان خاورمیانه و خلیج فارس وزارت خارجه آمریکا که این سند را تدوین کرده اند، می گویند این وضعیت واشنگتن را در حالتی حساس قرار داده است و آمریکا باید درمانی سریع برای این کشورها پیدا کند.

در این سند آمده است که دل بستن آمریکا به اخوان المسلمین مصر که شالوده بنیانگذاری حکومتی قوی را ندارد و عضلاتش برای قبضه قدرت به اندازه کافی قوی نیست، نگاه و سیاستی اشتباه است.

اما کارشناسان وزارت خارجه آمریکا درباره عربستان و قطر نگاه بدبینانه تری داشته اند.

کارشناسان پیش بینی کرده اند که اعتراضات شدید مردمی در برابر سرکوب های دولتی تمایل شدیدی برای اصلاحات و تغییرات در این کشورها به وجود آورده است و این عوامل رژيم هاي عرب حوزه خليج فارس را در برابر خطری واقعی قرار داده است، به گونه ای که واشنگتن باید قبل از اینکه فرصت از دست رود، دست به کار شود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها