انگلیس: احتمال لغو ممنوعیت ارسال سلاح به سوریه

انگلیس: احتمال لغو ممنوعیت ارسال سلاح به سوریه
چهارشنبه 23 اسفند 1391 - 11:35

نخست وزیر انگلیس اعلام کرد، ممکن است ممنوعیت ارسال سلاح به سوریه را که توسط اتحادیه اروپا وضع شده زیر پا بگذارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم "دیوید کامرون" روز سه شنبه در نشست نمایندگان یکی از کمیسیونهای مجلس عوام انگلیس در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا لندن از حق وتو علیه این ممنوعیت استفاده خواهد کرد یا خیر، گفت: امیدوارم که در صورت ضروری بودن ایجاد تغییرات دیگر، بتوانیم سایر کشورهای اروپایی را در این زمینه راضی کنیم.
وی افزود: اما در صورتی که این امر تحقق نیابد بعید نیست که به روش خودمان، اقدام کنیم و این امر کاملا محتمل است.
در همین راستا، فرانسه روز دوشنبه بار دیگر از کشورهای اروپایی خواست تا ممنوعیت ارسال سلاح به سوریه را لغو کنند. این امر باعث به وجود آمدن اختلافاتی میان این کشور با آلمان شده است. دولت برلین بر این باور است لغو ممنوعیت صادرات سلاح به سوریه، باعث گسترش بحران به سایر کشورهای منطقه خواهد شد.
"لوران فابیوس" وزیر خارجه فرانسه در این باره اظهار داشت: لغو ممنوعیت صادرات سلاح به سوریه، زمینه را برای تحقق توازن در نزاع سوریه فراهم خواهد کرد.
از سوی دیگر "گیدو وستروله" وزیر امور خارجه آلمان اظهار داشت: لغو ممنوعیت صادرات سلاح به سوریه، باعث انتشار سلاح در منطقه و آغاز جنگ نیابتی خواهد شد.
یکی از مقامات وزارت امور خارجه انگلیس نیز درباره نگرانی ها مبنی بر افتادن سلاح های ارسالی به دست افراد و گروههای افراطی، ادعا کرد: انگلیس به دیدگاههای میانه روانه افرادی که درصدد کمک به آنهاست، اطمینان دارد.
این مسئول انگلیسی در ادامه ادعاهای افزود: ما به طور مداوم با مخالفان درباره کمک های گسترده در ارتباط هستیم و می دانیم با چه کسانی قرار است همکاری کنیم؛ اما مهم آن است که از نیروهای معتدل مخالف دولت حمایت کنیم و ما چنین نیروهایی را می شناسیم.
یادآور می شود ممنوعیت صادرات سلاح به سوریه، بخشی از تحریم هایی است که اتحادیه اروپا علیه دولت بشار اسد تصویب کرده است و این تحریم ها هر سه ماه یک بار تمدید می شود. تحریم مذکور برای آخرین بار در اول ماه مارس جاری با اجماع آرای کشورهای اروپایی تمدید شد.
افزون بر این به دنبال فشارهای انگلیس، توافقاتی برای اصلاح قانون اخیر به بهانه ارسال سلاح های غیر کشنده مانند زره پوش و نفربر به دست آمد. دولت انگلیس هشدار داده است که علاوه بر این، در آینده به تنهایی اقداماتی را در پیش خواهد گرفت.
در صورت عدم اجماع کشورهای اروپایی درباره تمدید یا اصلاح تحریم ها هر سه ماه یک بار، تحریم های مذکور لغو خواهند شد.

پافشاری غرب برای ادامه حمایت تسلیحاتی و مالی و لجستیکی از گروه های مسلح برای جنگ با ارتش سوریه و براندازی نظام دمشق، در حالی است که همه ناظران و کارشناسان مستقل دلیل اصلی بروز بحران سوریه و ادامه آن همین حمایتهای تسلیحاتی و دخالت ها می دانند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها