خیز آمریکا برای فتنه انگيزي در لبنان

خیز آمریکا برای فتنه انگيزي در لبنان
چهارشنبه 23 اسفند 1391 - 15:26

نويسنده و تحليل گر سياسي لبناني تاكيد كرد، آمريكا از طريق دخالت هاي سفیر خود در لبنان در خصوص مسئله انتخابات و اختلاف درباره قانون انتخابات بين طرفهاي لبناني به دنبال فتنه انگیزی است .

"سركيس ابو زيد" روز چهارشنبه در مصاحبه با شبكه العالم گفت: دخالت آمريكا در لبنان تازگي ندارد تا جايي كه "مورا کنیلی" سفير آمريكا در اين كشور نقش پدرخوانده را براي گروهي از لبناني هايي كه از دستورات آن پيروي مي كنند، ايفا مي كند.

وي افزود: آمريكا مي داند كه تحميل قانون غير توافقي انتخابات اوضاع لبنان را به هم مي ريزد و فتنه و اختلاف ايجاد مي كند و قانون ارتدوكسي انتخابات برخاسته از ملاحظات مذهبي و طايفه اي و بيانگر شكاف و دودستگي است.

ابو زيد اظهار داشت: آمريكا به اين وضع ترغيب مي كند زيرا قصد دارد براي برهم زدن اوضاع امنيتي و نظامي در لبنان ، اين كشور را بي ثبات كند تا مقاومت را به محاصره درآورد و آن را به فتنه و جنگ داخلي بكشاند.

این كارشناس لبناني گفت: آمريكا اكنون با روسيه براي سامان دادن به اوضاع در منطقه مذاكره مي كند و براي بهبود شرايط خود با روسيه درباره مسائل مربوط به سوريه و همسايگان آن به اهرم هاي فشار زيادي نياز دارد و مي خواهد لبنان يكي از اهرم هاي فشار آن در سامان دادن به اوضاع منطقه باشد.

وي با اشاره به اجرا نشدن توافق طايف به ويژه در رابطه با موضوع انتخابات و لغو طايفه گري سياسي تصريح كرد كه توافق دوحه نيز تقريبا لغو شده و قابل اجرا نيست و رئيس جمهور نيز پيش از اين تلاش كرد به منظور دستيابي به توافق ميان طرفهاي سياسي مختلف گفتگوي ملي برگزار كند اما به نتيجه نرسيد.

ابو زيد به اختلاف سياسي شديد در لبنان ميان گروههاي 8 مارس (حزب الله و طرفداران آن) و 14 مارس (گروه سعد حريري و طرفداران غرب) اشاره كرد و گفت: رئيس جمهور و نخست وزير سعي دارند براي ايجاد توافق ميان طرفها، گروه ميانه يا گروه سومي تشكيل دهند اما تاكنون موفق نشده اند.

وي خاطرنشان كرد: با توجه به نبود قانون انتخابات مورد توافق ميان همه طرفهاي درگير، برگزاري انتخابات در لبنان غيرممكن است و اين تحولات به ويژه در شرايط بحراني منطقه و تاثير اوضاع سوريه بر لبنان حايز اهميت است.

این كارشناس لبناني  اوضاع امنيتي و نظامي اين كشور را از شمال تا مرزها و اردوگاهها آشفته توصيف كرد و گفت: هنوز توافق در لبنان حاصل نشده است زيرا به نتايج اوضاع در سوريه بستگي دارد.

ابو زيد هشدار داد كه لبنان در وضعيت خطرناكي قرار گرفته است، زيرا قانوني وجود ندارد كه همه به آن احترام بگذارند و درباره روند سياسي نيز توافقي وجود ندارد از اين رو رئيس جمهور و نخست وزير مسئوليت بزرگي براي فراهم كردن زمينه توافق و شرايط مناسب براي گفتگو به منظور وضع قانون انتخابات توافقي به عهده دارند.

-12-18:08

پربیننده ترین خبرها