انگیزه وزرای کرد عراق از سفر به اربیل

انگیزه وزرای کرد عراق از سفر به اربیل
پنج‌شنبه 24 اسفند 1391 - 14:49

العالم - سردبیر روزنامه "الاهالي" عراق، گفت وزرای کرد دولت این کشور به زودی از اربیل بازخواهند گشت و خروج از دولت به این آسانی ها نیست.

"هافال زاخویی" روز پنجشنبه به شبکه خبری العالم، گفت: سفر وزرای کرد به اربیل و اشاره ضمنی به تحریم دولت در شرایط دشوار کنونی، با هدف اعمال فشار بر دولت نوری المالکی و کسب دستاوردهای سیاسی انجام شده است.
به گفته سردبیر روزنامه الاهالی عراق این سفر در پی تصویب بودجه سال 2013 و به دعوت مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق برای رایزنی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اختلافات ائئلاف کردستان عراق و ائتلاف دولت قانون، گفت: اختلافاتی درباره شکل نظام حکومتی، نحوه اداره کشور و ... میان اربیل و بغداد وجود دارد.

هافال زاخویی اعمال فشار تشکل های سیاسی به دولت را امری عادی توصیف و پیش بینی کرد: تهدید وزرای کرد به خروج از دولت می تواند برگ برنده ای در دست نوری المالکی برای تشکیل "دولت اکثریت" درعراق باشد.

نوری المالکی نخست وزیر عراق پیش از این هشدار داده بود که در صورت به بن بست رسیدن مذاکرات سیاسی دولت را از اکثریت موجود تشکیل خواهد داد.

سردبیر الاهالی، افزود: وضعیت موجود به خلاء قدرت در کشور منجر نخواهد شد، زیرا عواقب وخیمی برای عراق خواهد داشت.

پس از تصویب بودجه کشور در پارلمان عراق درحالی که نمایندگان ائتلاف کردستان این نشست را تحریم کرده بودند، وزرای کرد به دعوت مسعود بارزانی به منطقه کردستان سفر کردند تا با وی شرایط را بررسی و ارزیابی کنند.

مقام های کردستان عراق مخالف بودجه تصویب شده برای سال 2013 هستند.

در حالی که غیبت وزرای جناح "العراقیه" از نشست کابینه نوری مالکی به استثنای 3 وزیر همچنان ادامه دارد، وزیران کرد کابینه نیز، نشست دولت را تحریم کردند.

هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق نیزاعلام کرد که وزیران کرد آماده عقب‌نشینی از دولت در صورت دستور مسعود بارزانی هستند.

زیباری گفت: در دیدار وزرای کرد با بارزانی صحبتی درباره تحریم نشست های دولت مطرح نشد.
19:44        /03/14     

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها