آيا موضع آمريكا در قبال سوریه تغییر کرده است؟

آيا موضع آمريكا در قبال سوریه تغییر کرده است؟
پنج‌شنبه 24 اسفند 1391 - 18:33

نشريه القدس العربي در سرمقاله امروز خود با عنوان "آيا آمريكا از كناره گيري اسد صرف نظر كرده است؟" سخنان اخير جان كري وزير امور خارجه امريكا را بيانگر نزديك شدن بيش از پيش سياست واشنگتن به مسکو در قبال بحران سوريه و دوری آمریکا از سياست كشورهاي عربی حوزه خليج فارس قلمداد كرده است.

به گزارش روز پنجشنبه پايگاه خبري شبكه العالم به نقل از القدس العربي، كري در كنفرانس مطبوعاتي كه ديروز در حاشيه ديدارش از اسلو برگزار شد، گفت: امريكا و همه دنيا خواهان توقف كشتار در سوريه هستند، لذا بشار اسد و معارضان سوري بايد براي ايجاد يك دولت انتقالي در چارچوب توافقنامه ژنو با هم به مذاكره بنشينند.

به نوشه القدس العربی، اظهارات کری به اين معني است كه دولت امريكا در دور دوم رياست جمهوري اوباما، در مواضع خود نسبت به بحران سوريه منعطف تر شده و بيشتر به حل سياسي در سايه بقاي بشار اسد متمايل است.

جان كري در كنفرانس مطبوعاتي خود، به  كناره گيري بشار اسد به عنوان شرط راه حل سياسي اشاره نکرد و حتي نگفت "نظام و نمايندگان آن بايد با معارضان مذاكره كنند"، بلكه سخن از مذاكره اسد با معارضان به ميان آورد و اين يعني اعتراف امريكا به قانوني بودن نظام حاكم در سوريه.
اين درحالي است كه اوباما رئيس جمهور امريكا بيش از دوسال دائما تكرار مي كرد: "بشار اسد مشروعيت خود را از دست داده و بايد به زودي كناره گيري كند ". حتي تا 5 ماه قبل هم نه امريكا و نه اروپايي ها از چنين ادبياتي براي حل بحران سياسي سوريه استفاده نمي كردند.
بع تعویق افتادن كنفرانس معارضان كه قرار بود در استانبول و به منظور بررسي نحوه اداره مناطق "آزادشده" در حلب و ادلب و معرة النعمان در شمال غربي و الرقه و قسمت هايي از دير الزور در شمال شرقي سوريه  برگزار شود؛ و همزمان شدن آن با اظهارات جان كري ممكن است به هم مرتبط باشند، زيرا دولت امريكا با توجه به جهت گيري هاي جديدش ترجيح مي دهد به جاي مذاكره ميان معارضان، گفتگو بين نظام و معارضان صورت گيرد تا منجر به تشكيل دولت انتقالي با صلاحيت هاي گسترده و داراي كابينه اي متشكل از وزراي برخاسته از نظام و معارضان باشد.
خبرهاي منتشر شده از پشت پرده اجتماعات معارضان سوري حاكي از بروز اختلافات وسيع داخل ائتلاف سوري معارض است و امكان دارد اين ائتلاف موفق به تشكيل هيآت اجرايي يا دولت موقت كه شرط اتحاديه عرب براي شركت در نشست سران اتحاديه عرب در اواخر ماه جاري در قطر است، نشوند.

جناح هاي مختلف ائتلاف بر سر به دست گيري وزارتخانه ها و توافق براي تعيين نخست وزير باهم اختلاف دارند و افراد متعددي كه از نظام جدا شده اند و نيز افرادي از دسته ها واحزاب سياسي مختلف كه هسته معارضان خارجي مانند شوراي ملي را تشكيل مي دهند، چشم به نخست وزيري دوخته اند.
معاذ الخطيب رئيس ائتلاف مخالفان سوريه، به گفته نزديكانش قصد دارد در نشست آينده معارضان در استانبول خبر استعفاي خود را بدهد و اگر از اين كار عقب نشيني كرده به دليل دخالت ها و فشارهايي از ناحيه كشورهاي عربي و خارجي قدرتمند است . معاذ الخطيب به دليل درگيري جناح ها و دور شدن نقطه نظرات سران ائتلاف به شدت احساس شكست و ناكامي مي كند.
تغيير مواضع امريكا به چند دليل است كه مهمترين آنها ناكام ماندن در متحد كردن دستجات معارضان ، ترس از گسترش نفوذ جبهه النصره و امثال آن در داخل سوريه و گرد همايي هزاران جوان سوري در گرد آن به خاطر ارائه خدمات انساني و معيشتي فراوان براي ساكنان مناطقي است كه برآن سيطره دارد.
روزهاي آينده سرشار از خبرهاي غافلگير كننده در اين خصوص خواهد بود و اختلاف نظر امريكا و اروپا بر سر تجهيز معارضان سوري به سلاح جديد و پيشرفته از ترس مجهز شدن جبهه النصره به اين نوع سلاح را مي توان نزديكي تدريجي مواضع امريكا-غرب با اسد و نظام او دانست و پروتكل ژنو به عنوان يك توافق روسي ـ امريكايي قاعده اصلي خواهد بود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها