سرگردانی اوباما در بحران خاورمیانه

سرگردانی اوباما در بحران خاورمیانه
جمعه 25 اسفند 1391 - 22:58

العالم - یک کارشناس فلسطینی با اشاره به سرگردانی آمریکا در بحران خاورمیانه، هدف از سفر رئیس جمهور آمریکا به سرزمین های اشغالی را بازنگری در شیوه حمایت از اسرائیل در شرایط فعلی منطقه دانست.

"ایمن شاهین" به شبکه خبری العالم گفت:هدف اوباما از سفر به سرزمین های اشغالی رسیدگی به چندین موضوع است که امنیت اسرائیل و حمایت از این رژیم در راس آن قرار دارد؛ در واقع این نقش محوری ترین نقش آمریکا در منطقه است، موضوع دیگر فرایند صلح با فلسطین است.

این کارشناس فلسطینی افزود: مسالۀ جدیدی که وجود دارد تغییراتی است که در کشورهای عربی به ویژه در مصر و سوریه حاصل شده است؛ این دو کشور که اسرائیل را احاطه کرده اند، دچار تنش های گسترده هستند، اردن نیز که در همسایگی اسرائیل قرار گرفته است، احتمالا دچار تغییراتی خواهد شد.

وی افزود: در این شرایط در اصل حمایت آمریکا از اسرائیل تغییری به وجود نمی آید، بلکه در شیوه پشتیبانی تغییراتی حاصل خواهد شد و در سایه تغییرات در منطقه که اسلام سیاسی به قدرت رسیده است، هماهنگی های جدیدی بین اسرائیل و آمریکا به وجود خواهد آمد.

شاهین با یادآوری این که اسرائیل همواره قدرت و پشتیبانی لازم را از آمریکا می گیرد، گفت: اسرائیل همواره در برابر هم پیمانان خود این گونه وانمود می کند که در کانون خطر و در میان دشمنان به سر می برد تا به این شیوه بتواند کمک های لازم را برای خود فراهم کند، اما در شرایط کنونی وضع کشورهای عربی تقریبا به طور کامل فلج است.

وی افزود: در شرایط کنونی آمریکا بحران های منطقه به ویژه فلسطین را اداره می کند؛ سفر محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به مسکو و دیدار با مقامات روسیه نشان دهنده ناخرسندی فلسطینی ها از نقش آمریکا در منطقه و نارضایتی از سفر اوباما به خاورمیانه است.

ایمن شاهین تاکید کرد: اوباما در دور نخست از ریاست جمهوری خود نتوانست هیچ مطلبی را بر اسرائیل تحمیل کند تا جایی که حتی نتوانست اسرائیل را به متوقف کردن شهرک سازی در مناطق فلسطینی وادار کند و این نشان دهنده ناتوانی اوباما از ارائه هرگونه راه حلی برای برون رفت خاورمیانه از بحران است.

15-18:06
 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها