تأکید عراقی ها بر اتحاد در سالگرد جنایت حلبچه

تأکید عراقی ها بر اتحاد در سالگرد جنایت حلبچه
شنبه 26 اسفند 1391 - 14:15

مسئولان عراقی در مراسم سالگرد بمباران شیمیایی شهر حلبچه در منطقه کردستان این کشور، بر ضرورت اتحاد و یکپارچکی تأکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در این مراسم که امروز (شنبه) در شهر حلبچه و با حضور دهها شخصیت کرد و عرب عراقی و سفرای خارجی در این کشور برگزار شد، شرکت کنندگان با محکوم کردن این جنایت صدام علیه شهروندان کرد، بر تلاش برای از بین بردن سلاح های کشتار جمعی در منطقه و سراسر جهان تأکید کردند.
همزمان با سالگرد بمباران حلبچه، صبح امروز صدها نفر با پوشیدن کلاه سفید به نشانه صلح خواهی در خیابان های این شهر تظاهرات کرده و بر سر مزار قربانیان این فاجعه انسانی حضور یافتند و با قرائت فاتحه یاد و خاطره آنها را گرامی داشتند.
"مسعود بارزانی" رئیس منطقه کردستان عراق با صدور بیانیه ای خواستار تلاش مشترک دولت عراق و مسئولان منطقه کردستان برای درمان بازماندگان این فاجعه شد و اعلام کرد: باید تلاش کرد با فداکاری و اتحاد، زمینه را برای ایجاد آینده ای آرام و به دور از جنگ و ناامنی برای کشور و سرزمین مان فراهم کنیم.
نوری المالکی نخست وزیر عراق نیز به مناسبت فرا رسیدن سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه، این واقعه را برگ سیاه دیگری در پرونده ننگین رژیم بعث عراق دانست و اعلام کرد: وسعت و بزرگی ابعاد فاجعه حلبچه توسط رژیم صدام باعث اتحاد جریانها و گروههای سیاسی عراق شده و خاطره تلخ آن هرگز از یادها زدوده نخواهد شد.
مالکی در ادامه این بیانیه با تسلیت به همه مردم عراق و به ویژه شهروندان حلبچه تصریح کرده است که رژیم بعث بزرگترین جنایت ها را علیه بشریت و مردم عراق مرتکب شد، که از جمله آنها می توان به زنده به گور کردن شهروندان کرد، سرکوب مردم جنوب عراق و گورهای جمعی در تمامی مناطق اشاره کرد که این جنایات خود عامل اتحاد مردم عراق در برابر ظلم و ستم و دیکتاتوری شد.
سید عمار حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز با اشاره به سالروز بمباران شیمیایی حلبچه در ۱۶ مارس، تأکید کرد که حتی نازی‌ها هم دست به چنین جنایتی نزدند.
حکیم، در سخنرانی هفتگی خود در دفتر بغداد گفت: شهید محراب آیت الله سیدمحمدباقر حکیم، نخستین کسی بود که پس از این حادثه از آن منطقه بازدید کرد و این خود نشانگر توجه ایشان به همه طیف‌های ملت عراق بود.

هواپیماهای نظامی رژیم سرنگون شده بعث عراق، روز 16 مارس سال 1988 شهر حلبچه از توابع استان سلیمانیه در منطقه کردنشین شمال این کشور را با بمبهای شیمیایی حاوی گاز سیانول هدف قرار دادند که در نتیجه آن حدود 5500 نفر از شهروندان بی دفاع این شهر اعم از پیر، جوان، زن، مرد و کودک کشته و حدود 10 هزار نفر نیز مجروح شدند، که از آن زمان تاکنون با پیامدهای آن دست و پنجه نرم می کنند.
به دنبال این حمله مرگبار مردم حلبچه و سایر شهرهای اطراف آن در منطقه کردستان به سوی ایران سرازیر شدند و جمهوری اسلامی ایران به بهترین شیوه از آنها استقبال کرد و همه امکانات ممکن و لازم را در اختیار آنها قرار داد. علاوه بر این تیم های امداد و پزشکان خود را برای مداوای مردم حلبچه به آن شهر ارسال نمود.
اگر چه در جریان جنگ جهانی دوم برخی کشورهای متخاصم از بمب شیمیایی علیه یکدیگر استفاده کردند، اما حلبچه اولین شهر در تاریخ است که به طور مستقیم توسط هواپیماهای رژیم حاکم بر همان کشور هدف بمباران شیمیایی قرار می گیرد.
چند ماه پس از این جنایت، در هفتم تیر سال 1367 هواپیماهای رژیم بعث صدام این بار شهر سردشت در داخل خاک ایران را هدف بمباران شیمیایی قرار دادند، تا نام آن رژیم را به عنوان یکی از خونخوارترین رژیم ها در تاریخ ثبت کنند.
اکنون که سالها از آن فاجعه خونین می گذرد، به جاست این سؤال مطرح شود که چرا کشورهایی مانند امریکا، آلمان، فرانسه و انگلیس که حامی رژیم بعثی صدام بودند و سلاح شیمیایی در اختیار آن گذاشتند مورد مجازات و مؤاخذه قرار نمی گیرند؟

پربیننده ترین خبرها