عالم عربستانی: سرکوب، به جنگ مسلحانه می‌انجامد

عالم عربستانی: سرکوب، به جنگ مسلحانه می‌انجامد
شنبه 26 اسفند 1391 - 15:06

با تشديد اعتراضهاي مردمي در عربستان و كشيده شدن آن به مناطق مختلف اين كشور، هشدار فعالان اين كشور نيز درباره پيامدهاي خطرناك ناديده گرفتن مطالبات مردم افزايش يافته است.

به گزارش روز شنبه پايگاه خبري شبكه العالم "سلمان العوده" عالم دینی و فعال بارز عربستاني در بيانيه اي سرگشاده، سرکوب مردم این کشور و مصادره حقوق و مطالبات آنها براي تغيير و اصلاح را محكوم كرد.
العوده در اين بيانيه نوشت: مردم عربستان داراي مطالبات و حقوقي هستند و براي هميشه در برابر مصادره يك قسمت يا كل حقوقشان سكوت نخواهند كرد؛ هنگامي كه انسان اميد خود را از دست بدهد، بايد هركاري را از او توقع داشت.
وي هشدار داد: اگر خشم مردم عربستان بيشتر شود ديگر چيزي آنها را راضي نخواهد كرد، و با تشديد اين خشم شخصيت ها و سياستها ارزش خود را از دست مي دهند و كنترل كشور به دست مردم خواهد افتاد.
العوده وجود خفقان در عربستان را در نتيجه فساد مالي و اداري، بيكاري، بحران مسكن، فقر، ضعف خدمات بهداشتي و آموزشي و نبود افق سياسي براي تغيير دانست و گفت: ادامه وضعيت موجود امكان پذير نيست، و اكنون اين سؤال مطرح است كه اين روند به كجا خواهد رسيد؟.
العوده خاطرنشان كرد: اقدامات امنيتي موجب تشديد بحران مي شود و مانع از تلاشها براي تغيير و اصلاح شود.
وی در ادامه نوشت: هیچ فرد عاقلی آرزو نمی کند یک شعله به آتشی تبدیل شود و کل کشور را به آتش بکشاند، یا خشونت به یکی از ابزارهای بیان تبدیل شود.
العوده هشدار داد: سرکوب انقلاب ها ممکن است باعث تبدیل آنها به قیام مسلحانه شود و در صورت نادیده گرفتن نیز، انقلاب ها گسترش می یابند. تنها راه حل برای این امر، تصمیم گیری های حکیمانه و به موقع است تا پیش از آنکه هر گونه خشونتی روی بدهد، در راستای منافع کشور و ملت اقدام شود.
این عالم میانه رو عربستانی در ادامه به موضوع زندانیان و بازداشت شدگان در این کشور اشاره کرد و گفت: متأسفانه هر متهمی به طور مستقیم روانه زندان می شود. این در حالی است که با اثبات برائت این شهروندان، فرصت برای آزادی آنها فراهم می شود. اما متأسفانه این امر به وقوع نپیوسته است. نتیجه این سیاست، ریشه دواندن کینه ها و تمایل به انتقام گرفتن و گسترش اندیشه های خشونت طلبانه و ضد حکومتی در زندان هاست.
سلمان العوده با انتقاد از سلطه دستگاه امنیتی این کشور بر مراحل تحت نظر گرفتن، دستگیری، بازجویی، محاکمه و حتی اجرای حکم گفت: این امر باعث محروم شدن شهروندان از بسیاری از حقوقشان شده است.
وی در ادامه نوشت: به آتش کشیدن تصویر مقامات سعودی، یک اقدام نمادین است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت.
العوده در ادامه با هشدار درباره قطع رابطه میان شهروندان و معترضان با حکومت خاطرنشان کرد: این امر بسیار زیانبار است. زیرا افراد در حالت اجبار، گاهی مرتکب اقدامات زیانباری می شوند.
سلمان العوده با اشاره به محکوم شدن دو تن از فعالان حقوقی بارز عربستانی به 10 سال زندان و انحلال جمعیت "حسم" تأکید کرد؛ این فعالان بازداشت شده باید آزاد شود.
وی در پایان اظهار داشت؛ حقوق شهروندان قانونی و مصوب است، و دادن آن لطف (به شهروندان) نیست.

سلمان بن فهد بن عبدالله العوده، از علما و اندیشمندان عربستانی است که دارای مدرک دکترای سنت است. وی که مولف دست کم 60 کتاب مختلف در زمینه فقه و اخلاق و قرآن کریم است، در سال 1991 به عنوان یکی از چهار روحانی عربستانی منتقد نظام شناخته شد که اعتراضات آنان تحت عنوان صحوه (بیداری) معروف شد. و به همین سبب بازداشت شد و چندین ماه از مدت بازداشت خود را در سلول انفرادی در زندان الحائر گذراند تا این که سرانجام در سال 1999 از زندان آزاد شد.

پربیننده ترین خبرها