شکست طرح جنگ‌طلبانه انگلیس و فرانسه در سوریه

شکست طرح جنگ‌طلبانه انگلیس و فرانسه در سوریه
يکشنبه 27 اسفند 1391 - 14:56

دمشق، العالم - رئيس كميته هماهنگي ملي سوريه (مخالفان) بر شسكت فرانسه و انگليس در اجراي طرح خود مبني بر لغو تحريم هاي سلاح براي گروه هاي مسلح در سوريه تاكيد كرد و گفت: اوضاع در سوريه به سمت آرام شدن و توقف خشونت و اجراي راهكار سياسي به جاي راه حل نظامي و درگيري مسلحانه پيش مي رود.

"حسن عبدالعظيم" روز يكشنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم گفت: واضح است كه توافق روسيه و آمريكا، بر شوراي امنيت تاثير گذاشته و بيانيه اين شورا با توافق و بدون اعتراض هيچ كشوري با اجماع به تصويب رسيده است.

عبد العظيم افزود: وضعيت خاصي ميان لبنان و سوريه از نظر جغرافيايي و مردمي حاكم است كه مستلزم برقراري روابط خوب و برجسته است و اين وضعيت درگذشته هم بدين شكل بوده است. ثبات سوريه و لبنان يا بي ثباتي اين كشورها بر وضعيت یکديگر تاثيرگذار است.

رئيس كميته هماهنگي ملي سوريه (مخالفان) ادامه داد: شوراي امنيت تصميمي مبني بر لزوم كنترل مرزها و نظارت بر آن و جلوگيري از نفوذ عناصر مسلح از طريق مرزها به سوريه براي جلوگيري از تشديد خشونت ها و در گيري هاي مسلحانه اتخاذ كرده است. شايسته است كه نظام سوريه نيز عمليات خود را كاهش دهد تا توازن برقرار شود.

عبد العظيم درباره تلاش هايي كه براي حمايت از گروه هاي مسلح در سوريه صورت مي گيرد، هشدار داد و گفت: از آنجا كه خشونت با خشونت پاسخ داده مي شود، اين درك و تفاهم در سطح بين الملل به وجود آمده است كه خشونت در سوريه بايد متوقف شود.

مسؤول كميته هماهنگي ملي (مخالفان) سوريه افزود: دولت لبنان سياست "دور ماندن از بحران سوريه" را در پيش گرفته است و تصميمي براي درگير شدن در اين بحران ندارد، زيرا اين مساله بر وضعيت لبنان تاثير منفي مي گذارد.

عبدالعظيم تصريح كرد: ميان مخالفان و طرفداران لبناني در خصوص بحران سوريه اختلاف نظر وجود دارد و اين در حاليست كه  گروه هاي - به اصطلاح- "اسلامي" با تروریست های سوريه همراهی مي كنند و مي خواهند كه ارسال سلاح براي گروه هاي مسلح در سوريه همچنان ادامه داشته باشد و اين اقدامات در برابر چشمان جامعه بين المللي صورت مي گيرد.

وي در ادامه گفت: در اين مرحله، اوضاع در سوريه به سمت كاهش خشونت ها و راه حل سياسي و انتقال مسالمت آميز قدرت و توافق درباره اجراي مصوبات ژنو پيش مي رود و اين وضعيت، شوراي امنيت را به سمت تصويب قطعنامه اخير و درخواست از لبنان براي كنترل مرزهاي خود با سوريه سوق داد.

عبد العظيم با اشاره به اين كه سوريه و لبنان مرزهاي طولاني با يكديگر دارند و قطعا" تخلفاتي از سوي گروه هاي مخالف نظام سوريه صورت مي گيرد، اظهار داشت: كنترل مرزهاي لبنان با سوريه جز از طريق صدور قطعنامه اي از سوي شوراي امنيت سازمان ملل كه از دو طرف بخواهد از نفوذ عناصر مسلح به مرزها و قاچاق سلاح جلوگيري كنند، امكان پذير نيست.

وي با بيان اين كه خشونت ها در سوريه در نتيجه ادامه ورود گروه هاي مسلح و ارسال سلاح براي آنان تشديد شده است، تصريح كرد: اخضر ابراهيمي نماينده سازمان ملل متحد در امور سوريه تلاش مي كند تا نظام سوريه و گروه هاي مسلح دراين كشور را به پايبندي به مصوبات نشست ژنو ملزم كند .

معارض سوری تصريح كرد: عناصري كه هيچ ارتباطي به سوريه و اتفاقات داخلي آن ندارند، تحت عناويني چون گروه "نصرت و جهاد" وارد سوريه شده اند و اوضاع اين كشور را ناآرام كرده اند.

ياد آور مي شود، با تشدید درگيري‌ها در مرز لبنان و سوريه، شوراي امنيت روز جمعه (25 اسفند ماه 1391) از مقامات لبناني خواست تا خويشتن‌داري خود را ادامه دهند. اين در حاليست كه سوريه تهديد كرده در صورت ادامه فعاليت گروه هاي مسلح در لبنان، مواضع آنها را در خاك لبنان گلوله باران خواهد كرد.

شوراي امنيت با صدور بيانيه‌اي از بالا گرفتن تنشها در مرز لبنان و سوريه و ادامه تبادل آتش در اين منطقه به شدت ابراز نگراني كرد و از مقامات لبناني خواست تا به سياست بي طرفي خود در قبال سوريه ادامه دهند و از گروه هاي مسلح موجود در لبنان نيز خواست تا در بحران سوريه وارد نشوند.

15 عضو شوراي امنيت با اجماع كامل در اين بيانيه ورود افراد مسلح به خاك سوريه، قاچاق سلاح و نيز درگيري‌هاي به وجود آمده ميان دو كشور را به شدت محكوم كردند و در عين حال احترام به حاكميت لبنان را خواستار شدند.

16-21:46

پربیننده ترین خبرها