مشاور نخست وزیر عراق:

قطعنامه ترسیم مرزهای عراق و کویت ظالمانه است

قطعنامه ترسیم مرزهای عراق و کویت ظالمانه است
دوشنبه 28 اسفند 1391 - 13:58

مشاور حقوقي نخست وزير عراق، تصميم سازمان ملل مبني بر ترسيم مرزهاي عراق با كويت را ظالمانه خواند و هر گونه توافق جديد مرزی ميان دو کشور را تكذيب كرد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "فاضل محمد جواد" در بيانيه اي اعلام كرد: قطعنامه 833 شوراي امنيت سازمان ملل مصوب سال 1994 در خصوص ترسيم مرزها ميان كويت و عراق از آن جهت كه بخشي از اراضي و منابع آبی، چاه هاي نفت عراق را دربرگرفته و به كويت داده، ظالمانه است.

وي با بيان اينكه دولت عراق هيچ راهي جز اجراي قطعنامه شوراي امنيت ندارد؛ تأکید کرد: با وجود اينكه نه دولت و نه مردم عراق ، اين توافقنامه را قبول ندارند، دولت ملزم به اجراي آن است و كارشناسان حقوقي به خوبي مي دانند چه پيامدهايي در انتظار كشوري است كه قطعنامه هاي شوراي امنيت را اجرا نكند.

فاضل محمد خاطرنشان كرد؛ دولت عراق هيچ گزينه ديگري دراختيار ندارد و رجوع به ديوان بين المللي كيفري نيز از آن جهت كه در اين زمينه تخصص ندارد، اقدامي درست نيست.

مشاور مالكي تاكيد كرد هيچ گونه توافق جديدي ميان دولت هاي عراق و كويت درباره ترسيم مرزهاي دو كشور حاصل نشده است و آن چه در حال حاضر صورت مي گيرد ، نصب مجدد علائم مرزي است كه در چارچوب اجراي قطعنامه 833 شوراي امنيت صورت مي گيرد كه براي عراق الزام آور است.

وي افزود دولت عراق براي خروج از بند هفتم سازمان ملل تلاش مي كند و بان كي مون دبير كل اين سازمان به عراق قول داده است در صورت پايبندي به تعهدات خود در زمينه قطعنامه هاي شوراي امنيت ، به تحقق اين امر كمك كند.

اين درحاليست كه منطقه بندر أم قصر درجنوب عراق صحنه درگيري ميان اهالي اين منطقه با نيروهاي عراقي بوده كه تلاش كردند آن ها را از منازل خود که اکنون بر اساس قطعنامه سازمان ملل بخشی از خاک کویت است بيرون كنند.
همچنين در نتيجه تيراندازي در مناطق مرزی از سوی كويت به تظاهركنندگان ساكن منطقه أم قصر ، يك شهروند عراقي مجروح شده است.

تصميم نصب مجدد علامت هاي مرزي در مرزهاي عراق و كويت ، باعث شده است كه بخش هايي از اراضي عراق كه دربردارنده چاه هاي نفت ( 11 چاه نفت ) و نيز اراضي استراتژيك در منطقه بندر أم قصر با سواحل آن است ، به كويت داده شود كه اين به منزله سرقت اراضي و ثروت هاي يك كشور به نفع كشور ديگر است كه به خواسته سازمان ملل صورت می گیرد.

به گفته کارشناسان، انگليس و آمريكا با الحاق اراضی نفت خیز عراق به کویت تلاش كرده اند به نفع شركت هاي انگليسي و آمريكايي با كويت كار كنند؛ در اين ميان برخي از سياستمداران انگليسي و آمريكايي مانند توني بلر نخست وزير اسبق انگليس و ديك چني معاون رئيس جمهوري آمريكا تلاش زيادي دراين زمينه كردند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها