سرقت آثار تاریخی در سوریه

سرقت آثار تاریخی در سوریه
دوشنبه 28 اسفند 1391 - 15:01

مدیر کل موزه ها و آثار تاریخی سوریه، سرقت و تخریب بخشی از این آثار به دست گروه های مسلح و مخالفان را تأیید کرد

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، در حالی که بحران سوریه وارد سومین سال خود شده و در جریان آن، دهها هزار نفر کشته و میلیون تن دیگر آواره شده اند، برخی گزارش ها از تخریب غیر قابل جبران شماری از با ارزش ترین آثار تاریخی این کشور و قاچاق دو میلیارد دلار از آثار مذکور حاکی است؛ با این حال مقامات سوری ارقام منتشر شده را تأیید نکردند.

"مأمون عبدالکریم" مدیرکل موزه ها و آثار تاریخی سوریه خاطر نشان کرد، گزارش منتشر شده از سوی بنگاه خبرپراکنی بی بی سی، درباره ارزش آثار تاریخی به سرقت رفته سوریه فاقد دقت لازم است و این اقدام در چارچوب تلاش برای جلب توجه افکار عمومی به حجم تخریب آثار سوریه توسط گروههای تروریستی انجام شده است.
عبدالکریم تصریح کرد: رقم اعلام شده دقیق نیست و هیچ کدام از برآوردهای علمی درباره تعداد اشیای تاریخی قاچاق شده و به سرقت رفته به خارج از سوریه، چنین رقمی را نشان نمی دهند.
وی تأکید کرد: تعداد آثار قاچاق شده و نوع آنها مشخص نیست. بنابراین نمی توان ارزش دقیق این آثار را تخمین زد.
عبدالکریم افزود: شمار آثار به سرقت رفته در داخل سوریه، به 4000 قطعه رسیده است که این تعداد در سال 2012 از قاچاقچیان کشف شده است و در حال حاضر دو قطعه قاچاق شده همچنان پیدا نشده  و برای بازگرداندن آنها تلاش می کنیم.
این مسئول سوری با اشاره به تخریب آثار و اماکن تاریخی این کشور به دست گروههای تروریستی، گفت: موزه های سوریه در وضعیت مناسبی هستند.
"اما کونل اف" کارشناس حفظ آثار تاریخی و پژوهشگر دانشگاه درهام انگلیس که کتابی درباره تأثیبر جنگ بر آثار تاریخی سوریه تألیف کرده، در این باره گفته است: همه اماکن تاریخی سوریه بدون استثنا، آسیب دیده اند و بخش هایی از حلب دچار تخریب جبران ناپذیری شده است که این امر ذاتا یک فاجعه به شمار می آید.
براساس گزارش این کارشناس آثار تاریخی، میزان آسیب به آثار تاریخی و باستانی سوریه بسیار وحشتناک است. چرا که در سوریه چندین اثر ثبت شده در سازمان یونسکو وجود دارد که به عنوان آثار جهانی تمدن بشری به ثبت رسیده اند. علاوه بر حلب، شهر دمشق، بصری، قلعه صلاح الدین، تدمر و بسیاری از روستاهای شمال سوریه از آثار ماندگار و بی نظیر سوریه به شمار می آیند.
"اخضر الابراهیمی" فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه نیز در گزارشی که ماه سپتامبر گذشته انتشار یافت اعلام کرده بود، مساجد، کلیساها و بازارهای قدیمی و مهم شهر حمص به ویرانه تبدیل شده اند؛ یکی از کلیساهای تخریب شده مربوط به آغاز تاریخ مسیحیت در سال 59 پس از میلاد مسیح می باشد.
"کونل اف" و کارشناسان دیگر آثار باستانی بر این باور هستند که اداره باستان شناسی دولت سوریه تلاش زیادی برای حفظ آثار باقی مانده به کار می گیرد؛ اما حجم ویرانی ها با امکانات اندکی که در اختیار این نهاد قرار دارد تناسبی ندارد.
"لبانه مشوح" وزیر فرهنگ سوریه نیز اخیرا در این باره تأکید کرده بود: آثار نگهداری شده در موزه های سوریه در مکان امنی نگهداری می شوند؛ با این وجود متأسفانه احتمال انجام حفاری های مخفیانه و تجاوز به برخی از اماکن تاریخی کشور وجود دارد.
وزیر فرهنگ سوریه با کم اهمیت دانستن گزارش ها درباره سرقت آثار تاریخی سوریه اظهار داشت: هدف از انتشار این اخبار، تأثیرگذاری بر جایگاه سوریه در زمینه رده بندی جهانی آثار تاریخی است.
رسانه های سوریه، گزارشی را به نقل از "جمعیت حمایت از آثار تاریخی سوریه" منتشر کردند که در آن به حمله به دوازده موزه در این کشور اشاره شده بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها