ایستادگی سوريه بر سلطه آمريكا خط بطلان كشيد

ایستادگی سوريه بر سلطه آمريكا خط بطلان كشيد
سه شنبه 29 اسفند 1391 - 11:52

كارشناس لبنانی گفت: سوريه و بحران كنوني در آن، فصل نويني را در نظام جهاني گشود و ثابت كرد كه دوران تك قطبي در جهان به سر رسيده است و ديگر آمريكا يگانه قدرت جهاني نيست.

"امين حطيط" روز سه شنبه در مصاحبه با شبكه العالم تصريح كرد: آمريكا در درجه اول با هدف اشغالگري و سپس ايجاد وحشت در منطقه به عراق لشکركشي كرد و قصد داشت از اين كشور به عنوان پايگاهي براي تحقق اهداف خود در ترسيم خاورميانه جديد استفاده كند و از طريق عراق آرزوي ديرينه خود را براي استعمار و استيلا بر منطقه تحقق بخشد.
به گفته اين كارشناس لبناني، مقاومت مردمي در عراق عليه آمريكا، اميد واشنگتن را به ياس تبديل و نظاميان اين كشور را غافلگير كرد.
حطيط اظهار داشت: اشغال عراق نه تنها آمريكا را به اهداف مورد نظر نزديك نكرد بلكه هيبت اين كشور را در منطقه در هم شكست تا جایي كه اين كشور مجبور شد از عراق عقب نشيني كند.
به گفته حطيط، علاوه بر مقاومت در عراق عليه آمريكا، مواضع ثابت كشورهايي مانند ايران و سوريه، ضربه ديگري به كاخ سفيد وارد كرده است.
اين كارشناس مسائل استراتژيك افزود: لبنان دومين گزينه براي نجات آمريكا بود و اين كشور تلاش كرد از طريق برهم زدن اوضاع در لبنان، قطعنامه 1559 و سپس جنگ سال 2006 در اين كشور توان نظامي خود را ترميم كند و خود را نجات دهد اما اين بار نيز ناكام ماند.
وي تاكيد كرد، آمريكا نتوانست از طريق جنگ و به وحشت انداختن مردم منطقه، زورآزمايي كند در حالي كه تصور مي كرد مي تواند با تكيه بر قدرت خود، هر كاري كه بخواهد در منطقه انجام دهد.
حطيط افزود: آمريكا طي اين سال ها حقوق بشر و اصول و قوانين بين المللي را نقض كرد و اين گونه اقدام ها كذب بودن ادعاهاي واشنگتن را در خصوص تلاش براي تحقق آزادي، حقوق شهروندان و كرامت انساني مردم منطقه ثابت و آشكار كرد كه مقاومت مردمي در كشورهاي منطقه و نيز صلابت نظام هايي چون ايران و سوريه به اين كشور اجازه نخواهد داد كه هر كاري مي خواهد، بكند.
اين كارشناس مسائل نظامي و استراتژيك لبنان خاطر نشان كرد همه اين امور باعث شد تا آمريكا از تكيه به  قدرت شكست ناپذير به سياست بحران زايي و قدرت نرم روي آورد.
به گفته امين حطيط جنگ در عراق رسوايي بيش براي آمريكا نبود و اين جنگ ، ماهيت واقعي واشنگتن را براي افكار عمومي آشكار كرد، هيبت كاخ سفيد را در جهان در هم شكست و نشان داد كه ايران و سوريه هيچ ترسي از آمريكا ندارند و تن به سياست هاي اين كشور نخواهند داد.
اين كارشناس لبناني تاكيد كرد اگر آمريكا در عراق با آن فضاحت مواجه نمي شد، به طور قطع به سوريه لشکركشي مي كرد و این کشور را به اشغال خود در مي آورد اما شكستي كه واشنگتن در عراق متحمل شد نقطه تحولي در سياست ها و تاريخ نظامي آمريكا ايجاد كرد.

MKH-18-19:48

پربیننده ترین خبرها