حمله شیمیایی تروریستها به شهروندان سوری

حمله شیمیایی تروریستها به شهروندان سوری
سه شنبه 29 اسفند 1391 - 13:18

25 شهروند سوری بر اثر سقوط موشک حاوی مواد شیمیایی کشته شدند.

شبکه العالم روز سه شنبه به نقل از خبرگزاری سوریه گزارش داد، عناصر مسلح با یک موشک حاوی مواد شیمایی منطقه "خان العسل" در حومه شهر "حلب" را هدف قرار دادند که بر اثر آن 25 شهروند کشته شدند.

پیش از این شمار قربانیان این حمله تروریستی 16 نفر اعلام شده بود.

وزیر اطلاع رسانی سوریه، ترکیه و قطر را مسئول حقوقی و اخلاقی حمله شیمیایی تروریستها دانست و گفت: اقدام تروریستها در شلیک موشک حاوی مواد شیمیایی به حلب بسیار خطرناک است.

"عمران الزعبی" گفت: این جنایت نخستین نتیجه تصمیم شورای وزیران اتحادیه عرب است.
الزعبی خاطرنشان کرد: تروریستها در جنایت امروز از سلاحی استفاده کردند که در قوانین بین المللی ممنوع شده است؛ این قوانین نیز توسط کشورهایی تدوین شده از تروریستها حمایت مالی و تسلیحاتی می کنند.

در این حمله تروریستی همچنین 86 نفر دچار آسیب دیدگی و جراحت شدند.

 

حدود یک ماه قبل رسانه ها با انتشار اسنادی از تلاش قطر برای رساندن سلاح شیمیایی به دست عناصر مسلح خبر دادند.
بر اساس این اسناد که در رسانه‌ها منتشر شده بود،  قطر پیشنهادی مبنی بر انتقال سلاح شیمیایی از لیبی به حمص برای تروریست های در حال جنگ با سوریه ارائه داده است. هدف از این اقدام استفاده از سلاح شیمیایی در مناطقی است که تروریست‌ها برآن سیطره دارند، تا پس از نسبت دادن این حملات به ارتش سوریه، زمینه برای دخالت نظامی خارجی فراهم شود.
یکی از نامه های فاش شده از سایت شرکت امنیتی "بریتان دیبنسل" انگلیس نشان می دهد که این شرکت از سوی قطر پیشنهادی دریافت کرده که طبق آن، می بایست علاوه بر انتقال سلاح شیمیایی از لیبی به حمص، از چند اوکراینی برای صحبت در برابر دوربین و تظاهر به گرفتار شدن در دام عناصر مسلح استفاده کنند.
تاریخ این نامه مربوط به روز بیست و چهارم دسامبر گذشته، یعنی همان روزی است که رسانه ها برای اولین بار ادعای استفاه ارتش سوریه از سلاح شیمیایی در حمص را مطرح کردند.
متن نامه بدین شرح است: "ما درباره سوریه یک پیشنهاد جدید دریافت کرده ایم. قطری ها معامله خوبی را پیشنهاد داده و تاکید می کنند که  این ایده مورد تایید آمریکاست. طبق این پیشنهاد ما باید سلاح شیمیایی و بمب های گازی ساخت روسیه را که دولت سوریه احتمالا مشابه آن را دارد، از لیبی به حمص منتقل کنیم.
علاوه بر این آنها خواسته اند از چند اوکراینی که به زبان روسی سخن می گویند، برای اعتراف در برابر دوربین استفاده کنیم. هرچند من تصور نمی کنم ایده خوبی باشد، اما پول خوبی می دهند. نظر شما چیست؟"
ناظران تجهیز گروه های تابع القاعده در سوریه به سلاح شیمیایی از سوی برخی کشورهای منطقه را بعید نمی دانند، زیرا از این طریق می توانند با متهم کردن دولت سوریه، زمینه ساز دخالت خارجی در این کشور شوند.

پربیننده ترین خبرها