شکایت از اردوغان به دادگاه کیفری بین‌المللی

شکایت از اردوغان به دادگاه کیفری بین‌المللی
سه شنبه 29 اسفند 1391 - 19:40

سازمان «ائتلاف بین‌المللی مبارزه با فرار از مجازات»، از رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه به دلیل دست داشتن در فجايع انساني سوریه، به دادگاه جنايي بین‌المللی شكايت كرد.

به گزارش پایگاه خبری شبكه العالم، خانم "می الخنساء" رئیس سازمان ائتلاف بین المللی مبارزه با فرار از مجازات، اعلام كرد: جنایت تروریستی بین‌المللی كه كشتار روزانه مردم سوریه، چپاول كارخانه ها و مؤسسات تجاری، نابودی كشاورزی و گردشگری این كشور و تخریب آثار تاریخی ثبت شده در سازمان یونسكو را در پی داشته، "فاجعه" به شمار می آید؛ و نتیجۀ توطئه‌ای است که برای نابودی زیرساخت‌های سوریه دامنگیر این كشور شده است.
وی افزود: در این میان، دولت تركیه به ریاست رجب طیب اردوغان، از عوامل تاثیرگذار در اجرای این توطئه بوده و به همین سبب، سازمان ائتلاف بین المللی مبارزه با فرار از مجازات، فعالیت‌های گسترده حقوقی به منظور رسیدگی به این مساله را در دستور كار قرار داده است.
به گفتۀ وی، این سازمان در تاریخ هفتم مارس 2013 (17 اسفند 91) دادخواستی بر ضد اردوغان تنظیم كرده و علاوه بر آن، از همه كسانی كه در این پرونده به «دست داشتن در جنایت های جنگی و جنایت بر ضد بشریت» متهم هستند نیز شكایت كرده است.
رئیس سازمان ائتلاف بین المللی مبارزه با فرار از مجازات تصریح کرد: شکایت از اردوغان، در تاریخ 15 مارس (25 اسفند ماه)، به دادگاه جنایی بین المللی تحویل داده شد و دفتر دادستانی این دادگاه نیز با ارسال نامه ای تاكید كرد كه دادستان، بررسی این دادخواست 250 صفحه ای را آغاز كرده و نتیجه را به زودی اعلام خواهد كرد.
 سازمان ائتلاف بین المللی مبارزه با فرار از مجازات، طی روزهای آینده فعالیت‌های گسترده‌ای را در همین زمینه در ژنو و نیویورك انجام خواهد داد.
26

پربیننده ترین خبرها