دمشق: تروریستها به سلاح شیمیایی دست یافته‌اند

سه شنبه 29 اسفند 1391 - 21:59

دولت سوریه با اشاره به دستیابی گروه‌های مسلح و تروریستی به مواد و گازهای سمی از طریق ترکیه، درباره حملات شیمیایی این گروه‌ها به مردم هشدار داد.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، حمله شیمیایی گروه‌های مسلح و تروریستی به منطقه "خان العسل" در حومه "حلب" به کشته شدن 25 شهروند و مجروح شدن بیش از 100 نفر انجامید که وضعیت بیشتر آنها خطرناک است.
پیش از این گروه‌های تروریستی در سوریه با انتشار ویدیوهایی درباره آزمایش گاز شیمایی روی موش‌ها، تهدید کرده بودند که به چنین حملاتی دست خواهند زد.
نیروهای ارتش سوریه در اواخر نوامبر گذشته امنیت را به بخشهایی از منطقه "خان العسل" باز گردانده بودند.
در همین راستا وزارت امورخارجه سوریه با ارسال نامه‌ای به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد: گروه های مسلح و تروریستی در اقدامی خطرناک با تشدید جنایتهای خود ساعت 7:30 صبح امروز از منطقه "کفر داعل" منطقه "خان العسل" را در استان حلب هدف قرار دادند. این دو منطقه با یکدیگر 5 کیلومتر فاصله دارند. این موشک به منطقه‌ای مسکونی اصابت کرد. نیروهای ارتش نیز در فاصله 300 متری محل اصابت موشک قرار داشتند.
در این بیانیه آمده است: بر اثر انفجار این موشک دود غلیظی از آن برخاست و افرادی که این دود را استنشاق کردند بیهوش شدند. گاز متصاعد شده از این موشک 25 نفر را کشت و بیش از 110 شهروند و نظامی را به شدت مصدوم کرد که همگی به بیمارستانهای شهر حلب منتقل شدند.
وزارت خارجه سوریه تأکید کرد: سوریه قبلا نیز با ارسال نامه‌ای به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد در تاریخ 8 دسامبر 2012، درباره اقدام برخی کشورهای حامی تروریستها و تروریسم در رساندن سلاح شیمیایی به گروه‌های مسلح برای مطرح کردن ادعای استفاده دولت سوریه از این سلاح ها، به صورت جدی اظهار نگرانی کرده بود.
وزارت خارجه سوریه خاطرنشان کرد: سوریه در آن نامه درباره خطر بی‌توجهی به امکان دستیابی گروه جبهه النصره و گروه‌های مرتبط با القاعده به انواع سلاح ممنوع به ویژه پس از دستیابی این گروه‌های تروریستی به چندین تن ماده سمی "کلر" از یک کارخانه خصوصی در شرق شهر حلب هشدار داد، همچنین گزارشهای رسانه‌ای نشان داد که عناصر وابسته به القاعده تهدید کرده‌اند که از سلاح شیمیایی ساخته شده در کارخانه‌ای نزدیک شهر "غازی عنتاب" در ترکیه ضد مردم سوریه استفاده خواهند کرد تا دولت سوریه را به این جنایت متهم کنند. در آن زمان ویدیوهای منتشر شده در اینترنت نشان داد که القاعده با دسترسی به مواد شیمیایی از طریق یک شرکت ترکیه‌ای و آزمایش آن روی موجودات زنده، چگونه گازهای سمی می‌سازد.
در ادامه این بیانیه تأکید شده است: دولت سوریه قبلا درباره خطر استفاده گروه‌های تروریستی از این نوع سلاح ضد ملت سوریه هشدار داده بود، و امروز تأکید دارد که کوتاهی سازمانهای بین‌المللی از تلاش برای کنترل و حل اوضاع و بازخواست حامیان این گروه‌های تروریستی بر اساس قوانین و قطعنامه‌های شورای امنیت، و همچنین درخواست برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب برای تسلیح این گروه‌ها، موجب تشویق آنان برای دست زدن به جنایت صبح امروز شده است.
وزارت خارجه سوریه تأکید کرد: سوریه همانطور که قبلا نیز ده‌ها بار از کانال‌های دیپلماتیک و رسمی اعلام کرده، هیچگاه از سلاح شیمیایی "حتی اگر داشته باشد" ضد مردم استفاده نمی‌کند؛ و برای حفظ امنیت و سلامت ملت سوریه همچنان بر اساس قوانین به تعقیب تروریستها و حامیان آنان ادامه می‌دهد.
وزارت خارجه سوریه در این بیانیه از سازمانهای بین المللی خواست با توقف حمایت‌های مالی، نظامی، لجستیکی، سیاسی، و رسانه‌ای که از سوی برخی کشورها به ویژه، ترکیه، قطر و برخی کشورهای غربی به گروه‌های مسلح ارایه می‌شود، تحرکی جدی و قاطع برای پایان دادن به جنایات این گروه‌های تروریستی صورت گیرد؛ چرا که این حمایتها موجب ریخته شدن خون شهروندان بیگناه سوری می شود.
"فیصل المقداد" معاون وزیر خارجه سوریه با محکوم کردن حمله شیمیایی عناصر مسلح؛ ترکیه، غرب و چند کشور عربی را مسئول این حمله تروریستی دانست.
"فیصل المقداد" تأکید کرد: ترکیه، غرب و چند کشور عربی مسئول بمباران منطقه "خان العسل" با موشک حاوی مواد شیمیایی هستند.
وزیر اطلاع رسانی سوریه نیز امروز، ترکیه و قطر را مسئول حقوقی و اخلاقی حمله شیمیایی تروریستها دانست و گفت: اقدام تروریستها در شلیک موشک حاوی مواد شیمیایی به حلب بسیار خطرناک است.
"عمران الزعبی" تأکید کرد: این جنایت نخستین نتیجه تصمیم شورای وزیران اتحادیه عرب است.
الزعبی خاطرنشان کرد: تروریستها در جنایت امروز از سلاحی استفاده کردند که در قوانین بین المللی ممنوع شده است؛ این قوانین نیز توسط کشورهایی تدوین شده از تروریستها حمایت مالی و تسلیحاتی می کنند.
وزارت خارجه روسیه هم با محکوم کردن این حمله تروریستی، استفاده عناصر مسلح از سلاح شیمیایی را بسیار خطرناک دانست.

پربیننده ترین خبرها