آمریکا به قربانیان جنگ عراق غرامت بدهد

آمریکا به قربانیان جنگ عراق غرامت بدهد
چهارشنبه 30 اسفند 1391 - 09:53

بغداد، العالم - در دهمین سالروز اشغال عراق توسط نیروهای اشغالگر آمریکایی، سیاستمداران عراقی از آمریکا خواستند به زیان دیدگان از این جنگ غرامت پرداخت کند.

به گزارش خبرنگار العالم از بغداد، بر پایه آمار غربی شمار کشته های جنگ عراق، 150 هزار نفر است، این در حالی است که آمار داخلی در عراق بسیار فراتر از این رقم است و در مدت اشغال عراق، علاوه بر خاطره کشتار و ویرانگری که همه زوایای زندگی عراقی ها را در بر گرفته، رفتار اشغالگران آمریکایی و انگلیسی نیز خاطراتی آکنده از خشونت و وحشیگری را در اذهان مردم به جا گذاشته است.

"جمعه العطوانی" عضو ائتلاف ملی عراق به شبکه العالم گفت: عراق هنوز از پیامدهای منفی جنگ رهایی نیافته است، اما متاسفانه ما در عراق رهبران سیاسی که بتوانند از حقوق ملت عراق در سازمان های بین المللی دفاع کنند، نداریم. رهبران سیاسی باید در سازمان های بین المللی از آمریکا بخواهند دست کم در قبال جنایت هایی که در حق مردم کشورمان مرتکب شدند، غرامت بپردازند.

"هادی جلو" رئیس سازمان "دیده بان آزادی مطبوعات" عراق نیز در این خصوص به شبکه العالم گفت: حضور آمریکا در سطح نظامی در عراق، مشکلات بزرگی برای کشورمان به وجود آورد و پیامدهای ویرانگری برای زیرساخت های فرهنگی، فکری، اقتصادی و اجتماعی داشت و مهم ترین پیامد آن، درگیری های نظامی متعدد بود.

در این میان و در حالی که آمریکا مدعی کاشتن "نهال دموکراسی" در عراق است، بر اساس آخرین آمارها، اشغال عراق توسط نیروهای آمریکایی یک میلیون بیوه زن و چهار میلیون یتیم در عراق به جا نهاده است که پیامدهای اجتماعی ناشی از آن حتی پس از خروج نیروهای آمریکایی از عراق همچنان ادامه دارد.

"عباس البیاتی" نماینده مجلس عراق نیز در گفت و گو با شبکه العالم اظهار داشت: در حمله آمریکا به عراق و بمباران شهرها، آسیب های جدی و ویرانگری به همه وزارتخانه ها و سازمان ها - به جز وزارت نفت- وارد شد.

اما خسارت های جانی و ساختمانی تنها خسارت های وارده به عراق بر اثر حمله آمریکا نبود. نیروهای آمریکایی در حمله به عراق از سلاح های شیمیایی و میکروبی استفاده کردند و این جنایت سبب گسترش ابتلا به بیماری های بدخیم و سرطانی در این کشور شد و آمار وحشتناکی در این زمینه منتشر شده است.

با وجود خروج نیروهای آمریکایی از عراق، باز گذاشتن راه های نفوذ و دخالت بیگانگان از سوی آمریکا، عراق را به عرصه خشونت و درگیری ها از یک سو و دخالت بیگانگان از سوی دیگر تبدیل کرده و این مساله بر فرایند نوین سیاسی در این کشور تاثیرات منفی گذاشته است.

18 – 23:01
26

پربیننده ترین خبرها