ابراز اميدواري به تفاهم غرب با تهران،

ايران، بازي امريكايي ها را به خوبي مي شناسد

ايران، بازي امريكايي ها را به خوبي مي شناسد
چهارشنبه 30 اسفند 1391 - 12:30

وين، العالم ـ رييس سابق گروه هاي بازرسي بين المللي با بيان اين كه ايران كشوري باهوش و قدرتمند است و بازي امريكايي ها را به خوبي مي شناسد، ابراز اميدواري كرد كه ايران و غرب به تفاهم برسند و مشكل موجود ميان آنها به پايان برسد.

"يسري ابوشادي" روز چهارشنبه در گفتگو با العالم، با تاکید بر این که مشکلات مطرح شده در مورد برنامه هسته ای ایران بيش از آن كه فني باشد، ساختگي و سياسي است؛ اظهار داشت: غرب براي نخستين بار در مذاكرات اخير آلماتي (قزاقستان) حق ايران در غني سازي اورانيوم را به رسميت شناخت و پيش بيني می شود كه دور آتي مذاكرات آلماتي بر پايه "بررسي زمينه هاي همكاري هاي متقابل" باشد.

ابوشادي با تاكيد بر اهميت مذاكرات دو روزه اخير ايران و گروه 1+5 در سطح كارشناسان در شهر استانبول تركيه، گفت: اين نشست بسيار مهم و مفيد است، زيرا نشست آلماتي در قزاقستان سياسي بود، اما نشست استانبول براي بحث و بررسي جزييات مسايل - به ويژه پيشنهاد امريكا- بود كه غرب آن را براي ايران "وسوسه انگيز" توصيف كرده، و مطالبات فني غرب را نيز برآورده مي كند.

وي افزود: آنها قصد گام گذاشتن به مرحله اي پيشرفته با ايران را دارند و همچنين در صدد توافق براي بازديد از تاسيسات پارچين و ديگر تاسيسات، خارج از چارچوب معاهده ان پي تي هستند.

ابوشادي خاطرنشان كرد: هرچند غرب در مقابل اين مساله اجازه فروش طلا به ايران را خواهد داد، اما در واقع جز موضوع به رسميت شناختن حق ايران در غني سازي اورانيوم در سطح پايين، اين مذاكرات حاوي ارزش ديگري نبود.

وي با تاكيد بر اين كه هيات امريكايي و اروپايي شركت كننده در نشست هاي استانبول یک هيات فني و اطلاعاتي قوي است، گفت: مسايل متعدد و مطالبات فني كه غرب و امريكاييها به دنبال آن هستند، در اين مرحله آشكار خواهد شد.

رييس سابق گروه هاي بازرسي بين المللي اظهار داشت: پيشنهادهاي مطرح شده از سوی غرب، در مقابل درخواست هاي آنان - به ويژه مواردی كه خارج از چارچوب معاهده ان پي تي هستند، مانند بازديد از پايگاه هاي نظامي- بسيار ضعيف و کم ارزش است.

وي پيش بيني كرد كه دور مذاكرات در آلماتي بسيار قوي و براساس "بررسي زمينه هاي همكاري هاي متقابل" باشد و افزود: لحن امريكايي ها در اين مرحله بسيار تغيير كرده است. امريكا در اين مرحله نرمش بيشتري از خود نشان داد تا بتواند با زباني نرم از ايران بخواهد غني سازي اورانيوم با نسبت 20 درصد را متوقف كند.

ابوشادي تصريح كرد كه باراك اوباما، رييس جمهوري آمريكا، مي خواهد چنین وانمود کند كه خواهان نزدیکی به ايران است و ادعا می کند كه پيشنهاد اخیر به ايران بسيار وسوسه انگيز است و ايراني ها باید آن را بپذيرند.

وي گفت: ايران نيز مي خواهد بداند كه در مقابل پذيرش درخواست هاي خارج از چارچوب ان پي تي، چه چيزي به دست مي آورد، به ويژه در خصوص رفع تحريم ها كه نه بر دولت، بلكه بر مردم تاثير گذاشته است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها