آزادی یکی از شیعیان متهم به جاسوسی در عربستان

آزادی یکی از شیعیان متهم به جاسوسی در عربستان
شنبه 3 فروردين 1392 - 10:12

العالم - دولت عربستان شامگاه جمعه یکی از شهروندان آن کشور را که روز سه شنبه به همراه شماری دیگر به اتهام همکاری با یک شبکه جاسوسی دستگیر شده بود آزاد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، منابع حقوقی احسا اعلام کردند مقامهای  عربستانی، "یوسف حسین المعنی" از دستگیر شدگان متهم به عضویت در شبکه جاسوسی را که از چند روز پیش تاکنون در بازداشت به سر می برد، آزاد کردند.
دولت عربستان روز سه شنبه ادعا کرد 16 شهروند شیعه آن کشور به همراه، یک لبنانی و یک ایرانی را که در میان آنها سه روحانی به چشم می خورد به اتهام جاسوسی برای یک کشور خارجی دستگیر کرده است.
این شهروند عربستانی پس از آن آزاد شد که رسانه های رسمی عربستانی ادعا کردند ویدئوهایی از نشست های افراد شبکه جاسوسی مذکور موجود است.
در همین راستا، ائمه جمعه منطقه شرق عربستان، از دولت آن کشور به خاطر دستگیری این شهروندان به شدت انتقاد کردند و خواستار آزادی آنها شدند.
"شیخ حسن الصفار" از علمای بارز شیعه در عربستان، هدف از اعلام دستگیری شبکه جاسوسی را منحرف کردن افکار عمومی از مسائل اصلی اعلام کرد و در خطبه های نماز جمعه دیروز اظهار داشت: این داستان از اساس، رسوا است و هدف از آن منحرف کردن مردم از مسائل اصلی است.
"سید غالب الحاجی"، خطیب جمعه شهرک التویثیر نیز خواستار آزادی دستگیر شدگان اخیر و پایان دادن هر چه سریع تر به این موضوع شد و تأکید کرد: چنین مسائلی به جامعه عربستان و وحدت آن هیچ کمکی نخواهد کرد.
یکی از دستگیر شدگان در شبکه جاسوسی اخیر، به نام دکتر علی الحاجی که استاد دانشگاه ملک سعود ریاض است، از اهالی این شهرک در شرق عربستان است.
الحاجی درباره دستگیر شدگان گفت: آنها بسیار فراتر از آن هستند که مورد اتهام قرار گیرند و برای اثبات برائت آنها از اتهامات ساختگی نسبت داده شده به آنها در بیانیه سخنگوی وزارت کشور عربستان، نیازی به تحقیقات یا بازجویی از آنان وجود ندارد.
وی افزود: آنها در جامعه به پاکی، میهن پرستی، تدین و وفاداری به کشورشان شهرت دارند.
همچنین 37 تن از علما و شخصیت های فرهنگی شیعه عربستان، روز چهارشنبه در بیانیه ای اتهام وزارت کشور به شخصیت های شیعه مبنی بر دست داشتن در اقدامات جاسوسی را "ادعایی مردود و شک برانگیز" دانستند.
بیانیه مذکور، شخصیت های شیعه متهم به دست داشتن در اقدامات تجسسی را شهروندان شیعه مشهور به میهن پرستی و مقاومت دانسته است.

پربیننده ترین خبرها