دیپلماسی "دسته چک" برای خرید جایگاه درمنطقه

دیپلماسی
يکشنبه 4 فروردين 1392 - 22:54

قطر که تا 20‌سال قبل جزیره‌ای گمنام بود، اکنون در سایه کمرنگ شدن نقش کشورهای عربی تأثیرگذار و دسترسی به منابع مالی هنگفت به دنبال ارتقای جایگاه خود در عرصه سیاسی جهانی است؛ این درحالی است که ناظران معتقدند این کشور ابزاری برای اجرای نقشه‌های عوامل پشت پرده برخی بحران‌ها در منطقه است.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، قطر کشور کوچکی در حوزه خلیج فارس است که جمعیت آن از دو میلیون نفر تجاوز نمی کند؛ این کشور که قرار است سه شنبه میزبان نشست سران عرب باشد، با ادعای حمایت از اعتراض های مردمی دربرخی کشورها در سایه تضعیف نقش کشورهای تأثیرگذار عربی مانند عربستان و مصر، در تلاش است تا از هر راهی خود را به عنوان یک قدرت منطقه‌ای مطرح کند.
قطر که دارای منابع گازی بسیاری است و از بارزترین هم پیمانان آمریکا در حوزه خلیج فارس به شمار می آید، این روزها با حمایت از گروه‌های اسلامگرا که برخی از آنان در جهان عرب به قدرت رسیده اند و استفاده از منابع مالی عظیم، به عنوان کشوری جنجال آفرین و ماجراجو شناخته شده است.
" اولیویه دالاگ " نویسنده کتاب " قطر سردسته بازیگران جدید " گفته است که "شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر" تمایل دارد قطر را که تا 20سال پیش گمنام بود، به عنوان کشوری مطرح در نقشه جهان برای وارثان خود به ارث بگذارد.
به اعتقاد دالاگ، تاثیرگذاری عمده قطر که با مساحت و جایگاه این کشور غیرهماهنگ است، به دلیل در اختیار داشتن مبالغ مالی هنگفت و همچنین کمرنگ شدن نقش قدرت‌هایی مانند مصر و سوریه و تا حدودی هم عربستان است.
درهمین ارتباط  "عبدالوهاب بدرخان " تحلیلگر عرب اظهار داشت: با شروع ناآرامی ها در کشورهای عربی ، جهان عرب وارد مرحله از بین رفتن موازنه و تعادل شده، و اکنون هیچ کشور عربی توازن ندارد.
بدرخان با اشاره به محور سه گانه مصر ، عربستان و سوریه که زمانی رهبری جهان عرب را برعهده داشتند گفت: این محور اکنون از بین رفته است؛ به همین دلیل قطر فرصت یافته تا ابراز وجود کند .. همچنین پایان یافتن اختلافات گذشته قطر و عربستان و هماهنگی میان این دو درخصوص موضوع سوریه، به قطر فرصت بیشتری برای عرض اندام داده است.
" پل سالم "مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه " کارنگی " در تحقیقی که اواخر سال 2002 آنرا منتشر کرد  نوشته است: قدرت تاثیرگذاری قطر، سوالات بسیاری را درباره تاثیر رسانه‌ها و قدرت پول در جهان فعلی ایجاد می‌کند.
نقش قطر در کشورهایی مانند تونس که اخیرا انقلاب کرده اند دیده می‌شود، چنانچه در تونس جنبش اسلامی النهضه متهم به برخورداری از حمایت مالی قطر است.
همچنین در سرمقاله هفته نامه فرانسوی زبان " الاهرام ابدو" در مصر که بیستم ماه مارس منتشر شد آمده است: قطر معتقد است که ضمن ائتلاف با اخوان المسلمین، از طریق دیپلماسی " دسته چک " می تواند راهی را برای تحکیم یک پایگاه منطقه‌ای به منظور نفوذ رو به رشد سیاسی و اقتصادی در منطقه خاورمیانه و فراتر از آن پیدا کند".
به نوشته این مجله ، " حمایت گسترده مالی قطر از مصر شامل کمک 5 میلیارد دلاری و وعده هایی برای سرمایه گذاری به ارزش 18 میلیارد دلار در عرض 5 سال، نگرانی‌هایی را درباره دخالت و سلطه کشوری کوچک در زمینه ترسیم سیاست‌های داخلی و خارجی مصر ایجاد می کند.
قطر از روابط خود با جریان‌های اسلامگرا به ویژه اخوان المسلمین استفاده کرده است. قطر هنگامی که رهبران اخوان المسلمین در کشورهای خود از مخالفان بودند، به آنها در خاک خود پناه داد؛ ولی اکنون به هم پیمان نظام های جدید در تونس و مصر تبدیل شده است.
در لیبی ، قطر از اولین مخالفان رژیم معمر قذافی بود و در عملیات هوایی که تحت نظارت ناتو اجرا شد شرکت کرد و نیروهای خود را برای حمایت از انقلابیون در اراضی لیبی مستقر کرد. ولی پس از سرنگونی رژیم قذافی نقش قطر به دلیل حمایت‌های مالی و تسلیحاتی از برخی جریانهای افراطی خاص، بیش از پیش آشکار شد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها