از واکنش اتحادیه آفریقا تا تصمیم اتحادیه عرب

از واکنش اتحادیه آفریقا تا تصمیم اتحادیه عرب
دوشنبه 5 فروردين 1392 - 16:32

در پی وقوع بحران در آفریقای مرکزی و فرار رییس جمهور این کشور، اتحادیه آفریقا، عضویت آفریقای مرکزی در این اتحادیه را به حال تعلیق در آورد.

به گزارش شبکه خبری العالم، این اتحادیه همچنین تحریم ها و مجازات هایی را در مورد رهبران شورشیان این کشور در نظر گرفته است.

این اقدام اتحادیه آفریقا در حالی صورت می گیرد که شورشیان با سرنگونی رییس جمهوری آفریقای مرکزی، کاخ ریاست جمهوری را تصرف کرده و وی را از قدرت برکنار کرده اند.

واکنش اتحادیه آفریقا که همزمان با اجلاس اتحادیه عرب در دوحه و تصمیم کشورهای عضو این اتحادیه مبنی بر واگذاری کرسی دولت سوریه به گروه های مسلح شورشی صورت می گیرد، آن هم در شرایطی که گروه های مسلح سوری بر هیچ یک از نقاط مهم و حساس کشور دست نیافته اند و در اغلب مناطق در حال عقب نشینی و فرار هستند، در نوع خود جالب توجه است.

در واقع اقدام اتحادیه آفریقا که طبیعی ترین واکنش یک سازمان منطقه ای به کودتای نظامی و سرنگونی حکومت یک کشور یا حضور شورشیان مسلح در رأس قدرت است، بار دیگر بر غیرمنطقی و غیرقانونی بودن اقدام اتحادیه عرب در تعلیق عضویت یکی از کشورهای عضو (سوریه) تاکید می کند و با ارائۀ یک نمونۀ عملی و ملموس، عدم امکان به رسمیت شناختن تروریست های مسلح به جای دولت مرکزی را بیش از پیش آشکار می سازد.

حضور نیروهای خارجی - و در راس آنها فرانسه - برای حمایت از دولت آفریقای مرکزی و سرکوب شورشیان این کشور نیز در شرایطی است که کشورهای غربی و همپیمانان منطقه ای آنها در نمونه ای آشکار از سیاست های دوگانه و متناقض، در سوریه به جای حمایت از دولت قانونی این کشور، تروریست های حاضر در سوریه را مورد حمایت بی سابقۀ سیاسی، تسلیحاتی و رسانه ای قرار داده اند.

 

در این حال گزارش‌های رسیده از آفریقای مرکزی حاکی از آن است که رییس جمهوری این کشور از بانگی (پایتخت) گریخته و نیروهای بیشتری از سربازان فرانسوی برای تامین امنیت به فرودگاه این شهر اعزام شده‌اند.

حمله و تهاجم شورشیان به پایتخت جمهوری آفریقای مرکزی درست دو ماه پس از آن که انجام شد که شورشیان با امضای یک توافقنامه صلح به فرانسوا بوزیز، رییس جمهوری این کشور اجازه داده بودند تا سال 2016 میلادی در راس قدرت باقی بماند.

این توافق در روزهای اخیر نقض و باعث شد تا شورشیان به سمت پایتخت روی آورده و باعث سرنگونی بوزیز شوند.

از سوی دیگر، مارتین نسیرکی، سخنگوی سازمان ملل گفت: بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل نیز این تصرف قدرت به صورت غیرقانونی در جمهوری آفریقای مرکزی را محکوم کرده و از سرگیری و احیای قانون اساسی را خواستار شده است.

وی همچنین افزود: دبیرکل سازمان ملل خواهان آرامش است و بر توافقنامه صلح امضا شده در ماه ژانویه به عنوان اصلی‌ترین چارچوب کاری برای برقراری صلح و ثبات در این کشور آفریقایی تاکید می‌کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها