نماینده سوری: سخنان الخطیب آکنده از تناقضات بود

نماینده سوری: سخنان الخطیب آکنده از تناقضات بود
سه شنبه 6 فروردين 1392 - 21:04

دمشق، العالم- نماینده پارلمان سوریه در سخنان مهمی ضمن تقبیح اقدام تشکیلات موسوم به اتحادیه عرب در اعطای کرسی سوریه به معارضان سوری، از اقدامات جانب‌دارانه این اتحادیه در رابطه با سوریه، فلسطین و ایران به شدت انتقاد کرد.

شریف شحاده روز سه شنبه در گفتگو با شبکه خبری العالم گفت: کسی که در مقابل نشست سران اتحادیه عرب به ورود مزدورانی از کشورهای دیگر اعم از قطر، عربستان، اردن، فرانسه، بلژیک، هلند، آلمان و ... اعتراف می کند و خواستار دخالت نظامی امریکا در کشورش است و با گستاخی به کمک های امریکا به شورشیان اعتراف می کند، حق ندارد درخواست گفتگو با نظام و راه حل مسالمت آمیز را مطرح نماید و در صورتی که وی در ادعاهایش مبنی بر صلح طلب بودن، صادق است چرا حاضر به شرکت در گفتگوهای ملی در داخل سوریه نیست؟
شحاده درباره ادعای رهبر مخالفان مسلح سوریه مبنی بر توافق مخالفان با برخی از کشورها گفت: مخالفان، با قطر، عربستان و برخی دیگر از کشورها از جمله ترکیه توافقاتی کرده اند. این مخالفان به همراه مزدوران خارجی برای در هم شکستن اراده سوریه و دخالت نظامی در آن، عدم مذاکره و مخالفت با راه حل مسالمت آمیز توافق کرده اند. اما هیچ گونه توافقی درباره ایجاد وحدت میان مردم سوریه نداشته اند.
این نماینده پارلمان سوریه در بخش دیگری از اظهاراتش به سخنان دبیرکل اتحادیه عرب اشاره کرد و گفت: نبیل العربی در سخنانش بر انجام گفتگو در کشورهای بحرین، صومالی، یمن و غیره تأکید کرد. اما هیچ اسمی از گفتگو در سوریه نبرد.
شریف شحاده افزود: نبیل العربی به ضرورت یافتن راه حل مسالمت آمیز برای بحران سوریه اشاره کرد. اما نامی از مذاکره مخالفان با نظام نبرد.
به گفتۀ شحاده، اتحادیه عرب با تصمیماتی که از پیش مشخص بود و از خارج به آن دیکته می شد، امروزه ضرورت مصالحه میان کشورهای عربی در ظاهر و باطن را مطرح می کند. این در حالی است که مشاهده می کنیم دبیرکل این اتحادیه بر ضرورت مراجعه به شورای امنیت برای حل بحران سوریه یعنی دخالت خارجی در آن تأکید می کند.
این سیاستمدار سوری خاطرنشان کرد: این اتحادیه عرب بود که باعث حمله اشغالگران امریکایی به عراق شد و قضیه فلسطین را به حاشیه راند و نزاع اعراب – اسرائیل را به عنوان آخرین اولویت خود قرار داد و اختلافات بین کشورهای عربی و دشمنی با ایران و مقاومت را در صدر اولویت های خود قرار داد؛ این در حالی است که ایران همه امکانات خود را برای مقابله با رژیم صهیونیستی در اختیار اعراب قرار داده است.
وی افزود: در جریان جنگ غزه، اتحادیه عرب، هیأت های خود را برای متوقف کردن حملات صهیونیست ها به این بخش از خاک فلسطین فرستاد. این در حالی است که هرگز چنین اقدامی را درباره سوریه انجام نداد.
نماینده پارلمان سوریه در بخش دیگری از سخنانش با اظهار خرسندی از عدم مشارکت دولت سوریه در نشست کنونی اتحادیه عرب گفت: این اتحادیه در راستای وحدت میان اعراب هیچ گامی برنداشته است و از نکات جالب نشست امروز سخنان امیر قطر به عنوان رئیس نشست کنونی سران عرب درباره نزاع اعراب و رژیم صهیونیستی است. این در حالی است که تزیپی لیونی وزیر امور خارجه پیشین این رژیم روابط بسیار گرمی با مقامات دوحه دارد.
شریف شحاده نماینده پارلمان سوریه در پایان در پاسخ به اظهارات احمد معاذ الخطیب مبنی بر حضور کارشناسان ایرانی، روسی و لبنانی در سوریه گفت: ما قبل از این نیز بارها چنین ادعاهایی را شنیده ایم و کسانی که نتوانسته اند در مدت دو سال اخیر چنین ادعایی را اثبا کنند، هرگز قادر به قبولاندن چنین دروغ هایی نخواهند بود. همچنین هدف از ادعای گروهی برای نشان دادن بحران سوریه به عنوان اختلاف دولت دمشق با برخی کشورها، تلاش برای برپایی آتش فتنه مذهبی است.
Mn  14:04   26

پربیننده ترین خبرها