هشدار مخالفان سوری دربارۀ پیامدهای اقدام اتحادیه عرب

هشدار مخالفان سوری دربارۀ پیامدهای اقدام اتحادیه عرب
پنج‌شنبه 8 فروردين 1392 - 21:22

دمشق، العالم - نیروهای سیاسی مخالف سوریه، با مردود دانستن تصمیم نشست سران اتحادیه عرب مبنی بر ارائه سلاح به گروه های مسلح در آن کشور، این اقدام را به علت تناقض با توافق نامه ژنو، خطرناک ارزیابی کردند.

"خلیل مشهدیه" عضو پارلمان سوریه روز پنج شنبه در گفتگو با شبکه خبری العالم تاکید کرد: از همان ابتدای بحران سوریه، ارائه کمک تسلیحاتی به مخالفان وجود داشته است و ما می دانیم چه کسانی بمب شیمیایی را در اختیار این گروه ها قرار دادند و چه گروههایی از طریق مرزهای لبنان، اردن و ترکیه اقدام به ارسال کمک برای گروههای مسلح می نمایند.
مشهدیه افزود: مسلح کردن مخالفان سوریه همچنان ادامه دارد و در حال حاضر سران اتحادیه عرب در پی مشروعیت بخشیدن به آن هستند تا بتوانند ائتلاف ها یا کشورهای دیگری را به این موضوع وارد کنند.
حسن عبدالعظیم هماهنگ کننده هیأت ملی هماهنگی مخالفان در داخل سوریه نیز تصمیمات مبنی بر ارائه کمک های تسلیحاتی را به منزله زیر پا گذاشتن آشکار توافقات بین المللی درباره بحران سوریه به ویژه کنفرانس ژنو دانست و درباره ادامه بحران مذکور به علت حمایت برخی از کشورهای عربی از نظامی کردن بحران هشدار داد.
حسن عبدالعظیم در این باره به شبکه العالم گفت: ما با تأکید بر توافقات به دست آمده در ژنو، با ارائه سلاح به مخالفان مسلح از سوی کشورهای عربی و منطقه ای مخالف هستیم، زیرا توافق نامه مذکور بر راه حل سیاسی، انتقال مسالمت آمیز قدرت و پایان خشونت ها تأکید دارد.
به دنبال نادیده گرفتن تصمیمات اتحادیه عرب در رسانه ها و مواضع مقامات سوریه، آگاهان سیاسی معتقدند که افزایش اقدامات اعراب علیه سوریه در چارچوب اهداف آشکار امریکا با هدف پایان دادن به نقش محوری سوریه انجام می گیرد.
ملاذ مقداد، مدیر مرکز پژوهش های وزارت اطلاع رسانی سوریه در این باره گفت: همه اتفاقات سوریه با مدیریت مستقیم امریکا است و این کشور تلاش می کند با هدف دستیابی به اهداف اصلی خود، روند تصمیم گیری در منطقه را کنترل کند.

ناظران بر این باورند که برگزار کنندگان نشست دوحه، با تصویب تصمیمات اخیر تحت فشار بیگانگان، در پی حذف کامل راه حل های مسالمت آمیز در سوریه و فراهم کردن زمینه برای افزایش تنش و پیچیدگی  اوضاع هستند تا بدین وسیله سوریه را در گرداب جنگ داخلی غرق کنند و همه انواع ابتکارهای مطرح شده بر روی میز گفتگوها را با شکست مواجه سازند، به ویژه آن که نشست اخیر اتحادیه عرب به کشورهای عضو، رسما اجازه داد به گروه های مسلح فعال در سوریه کمک نظامی ارائه کنند.
MKH-28-11:34

پربیننده ترین خبرها