تحلیلگر عرب: ترکیه خط مقدم ناتو ضد سوریه است

تحلیلگر عرب: ترکیه خط مقدم ناتو ضد سوریه است
جمعه 9 فروردين 1392 - 15:40

العالم - نويسنده و تحليلگر سياسي عرب ترکیه را خط مقدم ناتو علیه سوریه دانست و گفت، رزمايش نظامي روسيه در درياي سياه حامل پيامي روشن برای ترکیه و هم پیمانان این کشور است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روسيه رزمايشي نظامي را در درياي سياه آغاز كرد، در این رزمایش از 36 كشتي جنگی مستقر در پايگاه نظامي "سباستوپل" در اوكراين و همچنين پايگاه نظامي «نوفوروسيك» در جنوب روسيه استفاده شده است؛ در اين رزمايش دست كم هفت هزار نیروی نظامی شرکت دارند.

"ميثم الجنابي" در گفت وگو با شبكه خبري العالم، اظهار داشت: رزمايش روسيه، غافلگير كننده بود و از آن جا كه در جنگ عنصر غافلگيري از اهميت خاصي برخوردار است، اين رزمايش نيز با هدف سنجش قدرت نظامي، توانمندي فريب و غافلگيري صورت گرفت؛ از سوی دیگر اين رزمايش از اهميت و ابعاد نظامي، سياسي و راهبردي نيز برخوردار است. 

وي افزود: روسيه با اين رزمايش، پيام هاي روشني به كشورهاي اطراف درياي مديترانه به ويژه تركيه فرستاد؛ زيرا تركيه به صورت آشكاري در بحران سوريه دخالت دارد و از سوي ديگر ناتو نيز سلاح هاي پيشرفته ای براي گروه هاي مسلح در سوريه فرستاده است.

اين تحليلگر سياسي تاكيد كرد: بي شك، اين رزمايش را مي توان اقدامي پيشگيرانه براي مقابله با هرگونه عمليات نظامي احتمالي ضد سوریه دانست، زيرا در حال حاضر همه طرف ها در پي تنگ تر كردن حلقه محاصره سوريه هستند و در اين ميان، تركيه نقشي اساسي و محوري ايفا مي كند؛ روسيه نیز با اين رزمايش به دنبال حفظ منافع نظامي و راهبردي خود است.

الجنابي گفت: تركيه به يكي از محورهاي اساسي ضد سوريه تبديل شده است كه نه فقط در پشتيباني تسليحاتي از گروه هاي مسلح نقشي محوري دارد، بلكه در اقدامات تخريبي نظامي، اقتصادي و تبليغاتي نيز نقشي اساسي ايفا مي كند .. این کشور همچنين به يكي از گذرگاه هاي اصلي براي مشاركت كشورهاي طرفدار گسترش دايره درگيري در سوريه تبديل شده، و در تلاش براي تضعيف دولت و مردم سوريه به كشورهاي ديگر جولان مي دهد.

اين نويسنده و تحليلگر سياسي خاطر نشان كرد: به غیر از ترکیه، كشورهای دیگر به حمايت و پشتيباني مالي و انساني از مخالفان ضد سوريه اكتفا مي كنند، اما تركيه در خصومت با سوريه، نقشي فعال و گسترده ايفا مي كند به طوري كه به خط مقدم ناتو ضد سوريه تبديل شده است و اين موقعيت، به ويژه در مناطقي شكل گرفته كه براي روسيه از اهميت خاصي برخوردار است.

ميثم الجنابي خاطر نشان كرد: روسيه با برگزاري اين رزمايش، به ناتو و هم پيمانان اين سازمان درباره گسترش دامنه درگيري هاي كنوني در سوريه هشدار داد.

28-17:47
 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها