راشد الغنوشی: النهضه از اصول خود کوتاه نمی آید

راشد الغنوشی: النهضه از اصول خود کوتاه نمی آید
يکشنبه 11 فروردين 1392 - 15:27

"راشد الغنوشی" رهبر جنبش النهضه در تونس تأکید کرد که این جنبش درباره بنیان های ایدئولوژیک و اعتقادی خود مذاکره نمی کند و از آنها کوتاه نمی آید.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم "شیخ راشد الغنوشی" در حاشیه کنفرانس بین المللی "اسلام و دموکراسی" گفت: در زمینه سیاست می توان مذاکره و گفتگو کرد؛ اما در زمینه اعتقادی و ایدئولوژیک امکان هیچ گونه مذاکره یا امتیازدهی متقابل وجود ندارد.
وی با انتقاد از اقدامات مخالفان دولت تونس افزود: توطئه گران در پی سرنگون کردن دولت تونس هستند، ولی ما از توطئه هایی که علیه انقلابمان چیده می شوند اطلاع داریم.
درخواست ها از راشد الغنوشی برای کنار گذاشتن دیدگاههای ایدئولوژیک پس از آن مطرح می شود که مخالفان و حتی برخی از شخصیت های النهضه بر این باورند که وی نماینده جناح افراطی در داخل این جنبش و از افراد نزدیک به جریان های سلفی است. از همین رو آنها درخواست کناره گیری وی از رهبری النهضه و روی کار آمدن یک رهبر میانه رو را مطرح کرده اند.
"عبدالفتاح مورو" معاون رهبر النهضه از راشد الغنوشی، درخواست کرد تا از رهبری این گروه کناره گیری کند و به کار دعوت مذهبی بپردازد.
مورو، الغنوشی را متهم کرد که جنبش النهضه را مانند یک حزب خانوادگی اداره می کند؛ وی خاطرنشان کرد: الغنوشی با مخالفت با تسامح و مدارا با نیروهای ملی و دمکراتیک، النهضه را به سوی پرتگاه سوق خواهد داد.
از سوی دیگر مخالفان، بیش از آنکه راشد غنوشی را رهبر یک حزب سیاسی بدانند، به دیده "شیخ یک جماعت سلفی" به وی می نگرند و او را مسئول سلطه گروههای سلفی بر جامعه  تونس می دانند.
الغنوشی در پاسخ به این ادعاها و با هدف کاستن از فشارهای فراوان گروههای سیاسی تونس که نگران تشکیل یک نظام مذهبی افراطی در کشورشان هستند، اظهار داشت: النهضه، با هدف تشکیل نظام اسلامی یا اجرای شریعت وارد فضای سیاسی نشده است.
به عقیده ناظران، اظهارات الغنوشی تا حدودی متناقض است زیرا وی از یک سو بر پایبندی به بنیان های اعتقادی این جنبش تأکید دارد و از سوی دیگر هر گونه تصمیمی برای برپایی نظام اسلامی جهت اجرای احکام شریعت را نفی می کند.
ناظران سیاسی بر این باورند الغنوشی در تلاش است تا پس از کاهش محبوبیت النهضه به علت سیاست های رهبران آن، تا حدودی خود را به مخالفان لیبرال و ملی گرای میانه رو نزدیک نماید.

پربیننده ترین خبرها