شیخ الاسلام: سوریه به سلاح ایران نیازی ندارد

شیخ الاسلام: سوریه به سلاح ایران نیازی ندارد
يکشنبه 11 فروردين 1392 - 22:51

مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی در مصاحبه اختصاصی با شبکه العالم تأکید کرد، سوریه برای مقابله با گروه های مسلح و تروریستی به کمک تسلیحاتی ایران نیازی ندارد.

"حسین شیخ الاسلام" شامگاه یکشنبه در مصاحبه با شبکه العالم اعطای کرسی سوریه در اتحادیه عرب به مخالفان این کشور را کاری بسيار غير معمول و غير عادي دانست و گفت: كمتر پيش مي‌آيد چین کاری در سازمان‌هاي بين المللي صورت گيرد؛ ولی (در اتحادیه عرب) برخلاف اساسنامه اين سازمان و در نبود طرف سوري، در رابطه با كرسي اين كشور تصميم گيري شد.
شیخ الاسلام با اشاره به حضورش در کنفرانس بین المجالس چند روز قبل در شهر "كيتو" در اكوادور، اظهار داشت: هيات سوري آنجا حضور داشت وآقاي لحام رئيس مجلس سوريه نيز حاضر بود؛ در متن قطعنامه نهايي همه كشورها حاكميت سوريه را به رسميت شناختند و بر عدم دخالت خارجي و عدم تسليح معارضان تاكيد كردند.
نبود هیأت سوریه اعتبار اتحادیه عرب را از بین می‌برد
وی تأکید کرد: وقتي هيات سوري در سازمان ملل حضور پيدا مي كند، حاضر نبودن این هیأت در اتحاديه عرب كه بازيچه دست قطر و عربستان شده، باعث از بين رفتن اعتبار اين اتحاديه مي شود و نه كم ارزش شدن سوريه.
شیخ الاسلام خاطرنشان کرد:  اتحادیه عرب سازمانی با قوانين منسجم و اساسنامه محكم نيست، بلكه بازيچه دست چند شاه ثروتمند عرب است و هرآنچه كه آمريكا و غربي‌ها با زور خود و عرب‌ها با پول خود بخواهند به این اتحادیه تحميل مي‌كنند.
شیخ الاسلام با اشاره به مخالفت برخی کشورها با اعطای کرسی سوریه در اتحادیه عرب به مخالفان اظهار داشت: كساني كه با اين موضوع مخالفت كردند هدفشان فقط دفاع از سوريه نبود، بلكه مي‌خواستند از كيان اتحاديه نيز دفاع كنند؛ چون عمل كردن بر خلاف اساسنامه اتحاديه باعث بي‌اعتباري آن مي‌شود.
مخالفان نظام سوریه از دموکراسی بی‌بهره هستند
وی ادامه داد: كشورهايي كه به اين اقدام اعتراض كردند به نتيجه‌اي نرسيدند چون طرف مقابل از زر و زور استفاده مي‌كند؛ آنها همانطور كه با پول ملت‌هايشان در قمارخانه‌هاي مونت كارلو بازي مي‌كنند با خون ملت سوريه هم با اين پول قمار مي‌كنند. با اين پول اسلحه و تروريست مي‌فرستند چون فلان شيخ نمي‌خواهد بشار اسد بر مسند رياست جمهوري باشد وگرنه خود اين كشورها دموكراسي ندارند كه براي دموكراسي سوريه سينه چاك مي كنند.
دلیل توطئه‌ها برای تجزیه سوریه
مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس  تأکید کرد: واقعيت امر آن است كه آنها مي‌خواهند آينده سوريه در دست عده‌اي تروريست باشد و این کشور به سوي تجزيه حركت كند؛ آنها مي‌خواهند حكومت خانداني و شاهنشاهي‌شان را نجات دهند و بگويند نتيجه انقلابهای عربي تجزيه سوريه است، لذا مردم در آن كشورها به دنبال حقوق عادلانه خود نباشند.
شیخ الاسلام خاطرنشان کرد: دولت سوريه داراي كفايت كافي براي اداره كشور است، از ابتداي بحران كه دو سال از آن مي گذرد، هنوز نظام سوریه پابرجا است؛ اگر بخش اعظم سوريه طرفدار حكومت نبودند با اين ميزان فشار تبليغاتي و سياسي، تروريسم و سلاح وارداتي از خارج بايد ساقط مي شد، لذا بخشي كه طرفدار نظام هستند بر موضع خود باقي خواهند ماند.
ملت سوریه از تروریستها بیزار است
شیخ الاسلام اظهار داشت: ملت سوریه به دلیل آنکه ديد تروريستها از روشهاي خشن استفاده و بي هدف آدمكشي كردند، از بیگانه پول گرفته و سياستهاي خارجي ديكته شده از خارج را دنبال كردند، از آنها بيزار شد. مردم سوريه مردمي با عزت و داراي تاريخ هستند، با رژیم صهیونیستی جنگيدند، به رغم آنكه مصر و همچنين اردن با این رژیم سازش كردند، سوريه قاطعانه ايستاد و حتي توانست جنگ سي و سه روزه لبنان و جنگ 22 روزه و هشت روزه غزه را پشتيباني كند و براي مسلمانان عزت بيافريند.
مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس تأکید کرد: طبيعي است ملت سوريه از تروريستها فاصله گرفته است، دلیل مخالفت‌ها با نامزد شدن دوباره بشار اسد برای ریاست جمهوری نیز این است که مخالفان مي‌دانند وی برنده خواهد شد، آنها مي دانند اسد وحدت، استقلال و يكپارچگي سوريه را حفظ كرده و در مقابل بیگانه ايستاده است، در حالي كه طرف مقابل از بیگانگان پول گرفته و نوكري‌شان را نموده است.
دلیل مخالفت‌ها با گفت وگو
شیخ الاسلام درباره دلیل اینکه مخالفان دعوت به گفت و گو را قبول نمي كنند، اظهار داشت:  مخالفان نوكر طرفهاي خارجي هستند كه به آنها پول داده و سياستشان را ديكته مي كنند، آمريكا و رژیم صهیونیستی مي خواهند اين درگيري ادامه يابد و طرفين همديگر را تضعيف كنند.
دلیل نفاق آمریکا چیست
شیخ الاسلام در بیان علت دوگانگی رفتار و گفتار آمریکا در حمایت و پشتیبانی از گروه های مسلح در سوریه گفت: آمریکا در ابتدا ادعا کرد که بشار اسد به زودی سقوط خواهد کرد و کناره گیری او از قدرت را خواستار شد؛ اما گذشت زمان، اشتباه محاسباتی آمریکا را ثابت کرد به همین سبب آمریکا به نفاق در رفتار و گفتار روی آورد و در حالی که در گفتار اعلام می کند که نمی داند باید از گروه های مسلح حمایت کرد یا خیر، عملا از آن ها پشتیبانی تسلیحاتی می کند.
شیخ الاسلام دورویی و نفاق را سیاست غرب دانست و تأکید  کرد: آمریکایی ها در اردن و ترکیه، گروه‌های مسلح را برای ارتکاب جنایت و عملیات تروریستی آموزش می‌دهند.
مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی، کشورهایی مانند عربستان، قطر و ترکیه را که آشکارا از گروه‌های مسلح در سوریه پشتیبانی تسلیحاتی می‌کنند، کشورهایی "‌بی آبرو‌" خواند و گفت: نظام سوریه بارها دعوت به گفت و گو کرده است و خواهان سپردن سرنوشت کشور به صندوق‌های رای است. ایران بارها با ترکیه در این خصوص گفت و گو کرده است و اردوغان سال گذشته در چنین روزهایی، در گفت و گویی که با ایرانی ها داشت پذیرفت که سرنوشت سوریه، به صندوق های رای سپرده شود. اما متاسفانه این توافق را زیرپا گذاشتند.
اردوغان فریب خورد
وی تأکید کرد: محبوبیت اردوغان در داخل ترکیه و در جهان اسلام، در گرو حل و فصل بحران سوریه است؛ و اردوغان در این زمینه فریب غرب را خورد و محبوبیت خود را از دست داد؛ زیرا غربی‌ها به ترکیه گفته بودند که کار سوریه به زودی یکسره خواهد شد، ولی نشد.
گفت وگوی ایران و ترکیه درباره سوریه
شیخ الاسلام در بیان مفاد گفت و گوی ایران و ترکیه درباره سوریه اظهار داشت: قرار شد که دولت سوریه و معارضان پای میز مذاکره بنشینند و راهی را که باید تا نقطه مطلوب طی شود، مشخص سازند. در این زمینه ایران به عنوان کشور دوست با نظام سوریه، گام‌هایی را که این نظام باید بردارد تضمین کرد و از طرف مقابل خواست گام‌هایی را که معارضان باید بردارند تضمین کند، اما آن‌ها از نقشی که باید ایفا کنند شانه خالی کردند.
سوریه به کمک تسلیحاتی ایران نیازی ندارد
وی درباره برخی ادعاها مبنی بر حمایت تسلیحاتی ایران از نظام سوریه گفت: ایران خود را در زمینه ارائه کمک‌های انسانی به مردم سوریه مسئول می‌داند زیرا مخالفان مسلح در سوریه به عنوان مثال حلب، به کارخانه‌های آرد حمله کرده و تجهیزات این کارخانه‌ها را به سرقت برده و در ترکیه فروخته‌اند. بنابراین ایران وظیفه خود می داند، هرگونه کمک انسان دوستانه که می تواند به مردم سوریه برساند.
مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: سوریه نیازی به کمک تسلیحاتی ایران ندارد زیرا کارخانه‌های مهمات سازی و فشنگ سازی در خود سوریه وجود دارد، و نظام سوریه در این زمینه خودکفاست.
وی تصریح کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال درگیری‌ها در سوریه از ابتدا بر اساس متوقف کردن خشونت و خونریزی استوار بوده است؛ زیرا خونریزی پیامدهایی خطرناک به دنبال دارد. به همین سبب ایران به دنبال راه‌حل‌هایی است که همه طرف‌های درگیر در سوریه را پای میز مذاکره بنشاند. ما می‌خواهیم، ترکیه، اردن، عراق و لبنان بخشی از راه‌حل بحران سوریه باشند، تا پس از به ثمر نشستن راه‌حل، عقده‌ای به جا نماند که آینده سوریه را تهدید کند.

شیخ الاسلام برخی ادعاها درباره وجود فشارهایی بر دولت عراق برای شکستن پل هوایی میان ایران و سوریه را دروغ محض دانست و گفت: سوریه کشوری قدرتمند است که خود را برای مبارزه با رژیم صهیونیستی آماده کرده، بنابراین در چنین جنگ کوچکی، به تجهیزات و مهمات دیگران نیازمند نخواهد شد.
26

پربیننده ترین خبرها