استاد دانشگاه آمریکایی:

بحران سوریه، دامن ترکیه و اسراییل را خواهد گرفت

بحران سوریه، دامن ترکیه و اسراییل را خواهد گرفت
سه شنبه 13 فروردين 1392 - 13:47

واشنگتن(العالم)- استاد روابط بین الملل دانشگاه مریلند آمریکا با هشدار نسبت به تجزیه ترکیه در صورت استمرار بحران سوریه، گفت: بحران سوریه دامن ترکیه و اسراییل را خواهد گرفت.

"نبیل میخائیل" روز سه شنبه در گفت وگو با شبکه خبری العالم، با اشاره به این که طرف های مختلف هیچ طرح فوق العاده برای حل بحران سوریه و پیامدهای آن ندارند، افزود: همسایگان سوریه از پیامدهای بحران سوریه به ویژه مشکل آوارگان تاثیر خواهند پذیرفت و احتمال تجزیه ترکیه در صورت استمرار این بحران دور از انتظار نیست. 
وی با اشاره به پیش بینی ها در آمریکا، بیان داشت: تا پایان سال 2013 شمار آوارگان سوری در کشورهای همسایه ای کشور به سه میلیون نفر خواهد رسید، از این رو حرکت گسترده آوارگان سوری به سوی کشورهای عراق، اردن و ترکیه خطرناک است.

استاد روابط بین الملل دانشگاه مریلند آمریکا با تاکید بر این که بحران سوریه به امنیت آمریکا نیز ضربه خواهد زد، افزود: این احتمال وجود دارد که ایالات متحده به خاطر بحران سوریه در معرض عملیات تروریستی قرار گیرد.

میخائیل اوضاع سوریه را برای کشورهای منطقه و غرب غافلگیر کننده خواند و تصریح کرد: مطبوعات آمریکا چندی پیش نوشتند که سوریه برای اوباما به مثابه رواندا شده و در بین سران واشنگتن نوعی چنددستگی بر سر نحوه برخورد با بحران سوریه وجود دارد تا جایی که معاون باراک اوباما درباره این موضوع با رییس جمهوری آمریکا اختلاف پیدا کرده است.

این استاد دانشگاه آمریکا، پایان بحران سوریه را پایان واقعی جنگ جهانی اول دانست که تاثیر ژئوپلتیک خطرناکی برای کشورهای منطقه از جمله ترکیه خواهد داشت.
میخائیل یادآور شد: تمام اینها نوعی آزمایش برای واشنگتن است چه اینکه اوباما در زمینه هدایت تلاشها به منظور مهار بحران سوریه شکست خورد و مجبور شد پیشنهاد کند که تماس مستقیم با دمشق و مسکو به منظور مهار بحران آوارگان سوری انجام شود.
وی در قسمتی دیگر از این مصاحبه تلویزیونی با تاکید بر بعید بودن تداوم آتش بس بلندمدت کردها با دولت ترکیه، تصریح  کرد: در صورت ادامه بحران سوریه، فرصت برای اعلام جدایی برای کردهای ترکیه  فراهم خواهد شد، چرا که کردها با ذکاوت سیاسی به تحولات سوریه می نگرند و اگر اوضاع بحرانی شود اقداماتی جسورانه اتخاذ می کنند تا جایی که تشکیل دولت کرد موضوعی قطعی خواهد بود.     

MKH-1-23:37

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها