شباهت اقدام اتحادیه عرب به اعلامیه بالفور

شباهت اقدام اتحادیه عرب به اعلامیه بالفور
پنج‌شنبه 15 فروردين 1392 - 21:38

العالم، دمشق - سوری ها معتقدند که اقدام اتحادیه عرب در نشست اخیر خود را می توان به اعلامیه بالفور و تلاش ها برای تشکیل رژیم جعلی صهیونیستی تشبیه کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، محافل پارلمانی و سیاسی سوریه خبر برخی مطبوعات آمریکایی درباره آموزش هزاران جنگجو در اردن به منظور ایجاد منطقه حائل در برخی مناطق مرزی سوریه و برقراری دولت موقت معارضان در آن را بی اهمیت توصیف و تاکید کردند که ارتش سوریه در مدت چند ساعت می تواند بر این مناطق مسلط شود.

"خالد العبود" نماینده مجلس سوریه به شبکه خبری العالم گفت: ایجاد منطقه حائل بر پایتخت سیاسی فشار خواهد آورد، اما چنین برنامه ای موفق نخواهد شد، زیرا در گذشته نیز تجربه شده است.

وی افزود: در حال حاضر، برنامه مخالفان نظام، ایجاد دولتی در خارج از مرزهای جغرافیایی کشور است تا در فرصت مناسب این دولت در اماکنی که مخالفان کنترل آن را به دست گرفته اند، مستقر شده و حکومت کند؛ اما چه تضمینی وجود دارد که ارتش سوریه در مدت چند ساعت کنترل این اماکن را به دست نگیرد؟

در این میان، همایش "مردمی و قومی یاری سوریه و مقاومت" با حضور هیئت هایی از کشورهای عربی و منطقه ای با پیام مخالفت با تصمیمات کشورهای عربی حامی نظامی سازی بحران سوریه در دمشق برگزار شد.

"عبدالله منینی" از کارشناسان حاضر در این همایش به خبرنگار شبکه العالم گفت: این همایش، صدای ملت های عربی است که از رفتار رژیم های حاکم بر خود ناراضی هستند؛ این نارضایتی به مربوط به حال حاضر نیست و  مشکلی قدیمی است که هر سال با رفتارهای رژیم های حاکم تازه می شود.

وی افزود: دلیل این نارضایتی را می توان در اجلاس سران عرب در دوحه قطر دید که پایه گذار بدعتی خطرناک شد که بی شباهت به اعلامیه بالفور و تاسیس رژیم جعلی اسرائیل نبود.

اعلامیه بالفور، نامه آرتور جیمز بالفور وزیر خارجه وقت بریتانیا در سال 1917 به والتر روتشیلد یکی از فعالان انگلیسی با موضوع تاسیس «خانه ملی یهودیان در فلسطین» بود که از موضع مثبت دولت انگلیس در این زمینه خبر می داد. اعلامیه بالفور، سرآغاز تلاش برای تاسیس رژیم جعلی اسرائیل به شمار می‌رود.

سران اتحادیه عرب در اجلاس اخیر خود در دوحه قطر کرسی سوریه را به مخالفان سوری واگذار کردند و احمد معاذ الخطیب رئیس ائتلاف مخالفان سوری به همراه غسان هیتو "نخست وزیر" دولت به اصطلاح انتقالی مخالفان سوری به همراه هیئتی از مخالفان در آن نشستند.

اما خبرهای میدانی به نقل از خبرنگار شبکه العالم در دمشق از پیشروی مهم ارتش سوریه در "جوبر" واقع در ریف دمشق و همچنین پیشروی در شهر "درایا" و به دست گرفتن کنترل بارگاه حضرت سکینه و ساختمان های اطراف آن حکایت دارد. عملیات ارتش سوریه در حومه شمالی و شرقی دمشق ادامه دارد و خبرهایی از آزادسازی منطقه "شیخ مقصود" و "شیخ سعید" در شهر حلب و همچنین آزادی بخش اعظم منطقه "الخالدیه" در حمص گزارش شده است.

4-11:50

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها