مالكي: با حمله هر كشوري به ايران مخالفيم

مالكي: با حمله هر كشوري به ايران مخالفيم
يکشنبه 18 فروردين 1392 - 17:52

العالم - نخست وزير عراق مخالفت قاطع بغداد را با حمله احتمالي هر كشوري به جمهوری اسلامی را اعلام كرد و گفت: آمريكا وهمه دنيا معناي حمله به ايران را مي‌داند .

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم نوری مالکی در گفت و گو با روزنامه الاهرام چاپ قاهره گفت: كشورهاي منطقه نيز مي‌دانند كه واكنش ايران در اين باره چه خواهد بود و اين مساله چه پيامدهايي را براي منطقه به دنبال خواهد داشت.

وی درباره مواضع كشورش در قبال حمله احتمالي آمريكا يا هر كشور ديگري به ايران اظهارکرد: مطمئنا با اين مساله مخالفيم.

وي با طرح این موضوع که در صورت بروز جنگ، ما در عراق بيشترين زيان را متحمل خواهيم شد افزود: همه صادرات نفتي کشورمان به واسطه بنادر صورت مي‌گيرد و اگر تنگه هرمز بسته شود عراق چگونه مي‌تواند درآمدهاي نفتي‌اش را به دست آورد.

وی گفت : اين مساله همچنینموجب تحريك فتنه‌انگيزي‌ها در منطقه از جمله عراق، لبنان و خليج فارس خواهد شد.

نخست وزير عراق خاطرنشان كرد: من همواره با طرف آمريكايي و ديگر طرف‌ها در اين باره صحبت مي‌كنم و دريافتم كه کاخ سفید هم با حمله نظامي به ايران موافق نيست؛ چرا كه آن‌ها نيز از پيامدها و واكنش‌ها مطلعند.

مالكي در باره اين سوال كه برنامه‌ هسته‌اي ايران تا چه اندازه براي عراق نگران‌كننده است، گفت: زماني كه فضا، فضاي تهديد به جنگ باشد، طبيعي است كه اين مساله ما را نگران مي‌كند همچنان كه سخن از سلاح هسته‌اي باشد چرا كه ما بخشي از اين منطقه هستيم.

وي افزود: مواضع بين‌المللي در قبال مساله سلاح هسته‌اي در منطقه عربي ما را نگران مي‌كند و متاسفيم از اين كه مي‌بينيم جامعه جهاني نسبت به مواضع موجود در قبال سلاح هسته‌اي، بي‌توجه رفتار مي‌كند. ما مخالف سلاح هسته‌اي هستيم و نمي‌خواهيم كه هیچکس آن را در اختيار داشته باشد چه ايران چه ديگر كشورها.

نخست‌وزير عراق خاطرنشان کرد: سكوت در قبال سلاح هسته‌اي اسراييل به چه معنا است؟ اين مساله ما را نگران مي‌كند. جامعه جهاني بايد ما را از سلاح هسته‌اي اسراييل رهايي بخشد تا ديگران به سوي توليد سلاح هسته‌اي نروند.

پربیننده ترین خبرها