علاء الدين بروجردي مطرح کرد :

تلاش برای دستیابی به نقطه توافق درمذاكرات آلماتي

تلاش برای دستیابی به نقطه توافق درمذاكرات آلماتي
يکشنبه 18 فروردين 1392 - 19:18

العالم - رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مذاكرات گروه 1+5 و جمهوري اسلامي ايران در آلماتي قزاقستان موسوم به آلماتي 2 گفت : به طور نسبي كار به مرحله اي رسيده است كه طرفين تلاش مي كنند به يك نقطه توافقي نزديك شوند.

علاء الدين بروجردي يكشنبه شب در گفت و گو با برنامه " من طهران " شبكه خبري العالم خاطرنشان كرد : بيانيه وزارت خارجه روسيه به طور نسبي منصفانه بود كه اعلام كرد " اين مذاكرات يك گام به پيش بود."

وي افزود: ما اولا بر حقوق هسته اي خودمان تاكيد داريم چرا كه اين حق را ماده 4 عهدنامه ان. پي. تي به عنوان عضو عهدنامه به ايران داده است و كشورهايي مانند اعضاي شوراي امنيت اگر اين حق را به رسميت بشناسند در واقع به يك عهدنامه بين المللي احترام گذاشته اند.

بروجردي با تاكيد بر لزوم برداشتن تحريم هاي غير قانوني و ظالمانه عليه ملت ايران ، خاطرنشان كرد: ايران تحريم ها را مديريت مي كند و  كشورهايي كه گمان مي كردند بعد از اين همه تحريم بازار كشورمان خالي شده و ملت با مشكل مواجه هستند پي بردند ، در بازي ده سال گذشته بازنده آمريكا بوده است كه مي خواستند جمهوري اسلامي ايران هيچ نداشته باشد.

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در باره احتمال برگزاري دور جديدي از مذاكرات قبل از انتخابات رياست جمهوري ايران در خردادماه آينده گفت: با توجه به حجم كارهاي انتخاباتي بعيد است براي جمهوري اسلام فرصتي باشد تا دور جديدي از مذاكرات را برگزار كند ؛ ولي به عنوان يك اصل اساسي  تهران از مذاكرات با موضع منطقي و قوي استقبال مي كند.

مذاكرات هسته اي ايران و كشورهاي آمريكا ، انگليس ، فرانسه ، روسيه ، چين و آلمان موسوم به گروه 5+1 تاكنون سه دوره در ژنو، دو دوره در استانبول، يك دوره در بغداد و يك دوره در مسكو، برگزار شده و اسفند ماه سال گذشته دورهشتم آن به آلماتي رسيد و روز شانزده فروردین مذاکرات آلماتی 2 طی دو روز انجام شد.

در آلماتي 1 ، 1+5 بسته پيشنهادي خود را به ايران داد و قرار شد پس از برگزاري يك نشست در سطح كارشناسان، مذاكره كنندگان اصلي در چارچوب آلماتي 2 بار ديگر در هتل ˈاينتركنتيننتالˈ پایتخت سابق قزاقستان گردهم آيند تا پاسخ ايران را بشنوند.

ˈسعید جلیلیˈ، دبیر شورای عالی امنیت ملی، مذاکره کننده ارشد ایران با گروه 1+5 است و ˈکاترین اشتونˈ مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سرپرستی تیم مذاکره کننده غرب را بر عهده دارند.


ادامه دارد....

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها