چگونه قطر حماس را به دو دسته تقسیم کرد

چگونه قطر حماس را به دو دسته تقسیم کرد
سه شنبه 20 فروردين 1392 - 11:04

منابع نزديك به جنبش حماس فاش كردند كه اين جنبش در پي موضع خود در قبال حوادث سوريه و نقش قطر در وادار كردن خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس به ترك دمشق و حمله به بشار اسد، در كشمكش و درگيري داخلي بزرگي به سر مي‌برد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از روزنامه العرب چاپ لندن، اين منابع همچنين فاش كردند شيخ حمد بن خليفه امير قطر پیش از این از مشعل خواسته بود تا فوراً به همراه هيئتي از حماس به دوحه سفر كند و در اين ديدار امير قطر از رهبران حماس خواست هر چه سریع‌تر موضع روشني در كنار آنچه وی «انقلاب سوريه» خواند، اتخاذ كنند.
امير قطر به آنها تاكيد كرد بشار اسد دير يا زود سرنگون خواهد شد و از آنها خواست روي اسب بازنده شرط بندي نكنند.
شيخ حمد بن خليفه آل ثاني به خالد مشعل و همراهانش درباره سرنوشتي مشابه سرنوشت عرفات هشدار داد و گفت: زماني كه بشار اسد سقوط كند همه كساني كه با او هستند سقوط مي‌كنند و در نبردي كه نبرد شما نيست، شكست خواهيد خورد. ديديد كه چگونه عرفات هنگامي كه با صدام حسين هم پيمان شد، به همراه آن سقوط كرد و توافقنامه‌هايي كه به خاطر بقا و ماندن با اسرائيل امضا كرده بود، سودي برايش نداشت.
بر اساس این گزارش، وي همچنين تاكيد كرد جنگ عليه ايران نزديك است و مسئله حمله به اين كشور در چارچوب اجرا قرار گرفته است نه در چارچوب زمينه سازي كه تهران خيال مي كند.
امير قطر قول داد حمايت كافي از حماس كند تا از حمايت ايران بي‌نياز باشد و همزمان با آن تماس‌هاي گسترده و مستمري از سوي شیخ یوسف قرضاوي با خالد مشعل و ديگر رهبران حماس براي متقاعد كردن آنها به ضرورت ترك دمشق و دست برداشتن از اسد صورت گرفت.
در ادامه این گزارش آمده است: خالد مشعل ايده‌هاي شيخ حمد و قرضاوي را به رهبراني از حماس در سوريه، لبنان و مصر ارائه كرد اما موجي از اعتراضات عليه او و اتهامات ضمني درباره چشم پوشي از مقاومت و ورود به بازي مذاكره و سپس دست برداشتن از طرح حماس به راه افتاد.
شخصيت‌هاي بزرگي در جنبش حماس از جمله اسامه حمدان، عماد العلمي، محمود الزهار، محمد نزال و شهید احمد الجعبري فرمانده گردان‌هاي قسام به جريان مخالف خالد مشعل ملحق شدند در اين حال اسماعيل هنيه و موسي ابومرزوق موضع عملگرا براي هماهنگ‌سازي بين اين دو موضع اتخاذ كردند.
به گفته اين منابع، خالد مشعل با وجود همه اختلافات داخلي گزينه حمايت از مخالفان سوري را به اجرا درآورد و مخالفان سوري را مامور هماهنگي با كمال غناجه يكي از فرماندهان نظامي و امنيتي برجسته حماس در سوريه كرد.
اما غناجه اين تماس را به حزب‌الله و دستگاه‌هاي امنيتي سوریه اطلاع داد و اطلاعات گمراه كننده به ستيزه‌جويان مخالف ارائه مي‌كرد و آنها متوجه فريب او شدند و ماموريت كشتن او را با انفجار خانه‌اي كه در آن حضور داشت، به عهده گرفتند.
زماني كه امير قطر متوجه شد مشعل رهبر بي‌تاثير در حماس شده است، به غزه سفر كرد و قول داد اين منطقه را بازسازي كند اما آمريكايي‌ها و اسرائيلي ها اين شرط را مطرح كردند كه حمايت قطر به دست گردان‌هاي قسام نرسد و براي خريد سلاح نباشد، مساله ای که هیاهوی سفر شیخ قطری به باریکه غزه و سرمایه گذاری چند میلیون دلاری در آن را به حاشیه برد و باعث شد تا یک دهم وعده داده شده نیز شکل عمل به خود نگیرد.
اما به گفته اين منابع، سفر امير قطر به غزه با اقدام اسرائيل به ترور احمد الجعبري همزمان شد. الجعبري شخصيت قوي در برابر نفوذ مشعل بود و به نظر مي‌رسد ترور او راه را به روي ابو الوليد (مشعل) براي تسلط دوباره بر تصميم گيري گشود؛ مساله‌ای که با انتخاب دوباره وی به عنوان رئیس دفتر سیاسی این جنبش شکل عملی به خود گرفت.
گزارش‌های متعدد در مورد اختلافات درونی میان رهبران جنبش حماس در حالی در رسانه‌های عرب زبان منتشر می‌شود که صلاح البردویل از رهبران حماس این اتهامات را رد کرد و خطاب به یکی از این روزنامه‌های عربی گفت: ملت فلسطین از چنین شایعات و اخبار کذبی که همه نسبت به بی‌پایه و اساس بودن آن واقف هستند، به ستوه آمده است، اما انتشار چنین شایعاتی به هیچ وجه در دنیا و آخرت به نفع عاملان آن نخواهد بود.

پربیننده ترین خبرها