چهار گزینه تصدي ریاست دستگاه امنيت داخلي لبنان

چهار گزینه تصدي ریاست دستگاه امنيت داخلي لبنان
سه شنبه 20 فروردين 1392 - 14:11

يكي از افسران نيروهاي امنيت داخلي لبنان شرايط امنيتي و مذهبي لازم را براي تصدي پست مديركلي دستگاه امنيت داخلي اين كشور دارد اما شانس وي براي تصدي اين پست، زير صفر است زيرا برخي اطلاعات حكايت دارد كه همسرش از روستاي نبيه بري رئيس مجلس لبنان است و در نتيجه نام وي به علل طائفه‌اي مطرح نيست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، پس از پایان دوره ریاست اشرف ریفی بر سازمان اطلاعات داخلی لبنان و مخالفت برخی جریان‌های داخلی این کشور با تمدید حضور وی در این سمت، رسانه‌های لبنانی اقدام به گمانه‌زنی‌های متعدد در مورد جانشین ریفی در این سازمان مهم کرده‌اند.
روزنامه السفیر با انتشار گزارشی در این مورد نوشت: همانند ساير نهادهاي امنيتي و دولتي در لبنان روند پالايش و بررسي دقيق اسامي مطرح شده براي تصدي پست "جناب سرلشكر" (مديركل دستگاه امنيت داخلي لبنان) ابتدا از صافي طائفه‌اي مي‌گذرد تا در مرحله بعدي وارد بررسي و پالايش سياسي شود.
افسران دستگاه امنيت داخلي لبنان درك مي‌كنند كه بحث درباره اسامي مطرح براي تصدي مديركلي دستگاه امنيت داخلي تا اين ساعت به طور جدي دنبال نشده است زيرا همگان مشغول تشكيل دولت آينده لبنان هستند.
با اين حال، نيروهاي امنيت داخلي لبنان از عناصر گرفته تا افسران درحال گمانه زني درباره نام "سرلشكر" آينده هستند زيرا گريزي از اين امر وجود ندارد چرا كه "روژه سالم" سرپرست مديركلي دستگاه امنيت داخلي لبنان به محض تشكيل دولت و توافق درباره مديركل آینده، احتمال دارد كه ميز خود را ترك كند و در هر صورت هم فقط سه ماه ديگر از خدمت وي مانده تا بازنشسته شود.
وقتي از افسران دستگاه امنيت داخلي لبنان درباره اسامي مطرح سوال مي شود؛ سوال را با اين سوال جواب مي‌دهند كه "مدير يا فرمانده؟" مي‌گويند اسامي مناسب براي تصدي پست مديركل زياد است اما اسامي عالي‌رتبه اندكي وجود دارد كه آنها را اعلام نخواهيم كرد زيرا شانس سياسي آنها پايين است و درنتيجه رسانه‌اي كردن آنها باعث سوختن آنها در آينده مي شود.
"سالم" هم اكنون سرپرست مديركل دستگاه امنيت داخلي لبنان است اما چند مانع باعث مي‌شود كه نتواند در جهت بهتر كردن يا برداشتن گامي در اين دستگاه اقدام كند و در كنار اين امر نيز مدت كمي است كه در اختيار دارد. از جمله اين موانع نبود فرماندهي در نيروهاي امنيت داخلي در حال حاضر  است زيرا شش افسر از مجموع 11 افسر شورا از جمله سالم پست‌هاي خود را به صورت سرپرست در اختيار دارند.
این روزنامه لبنانی در ادامه نوشت: برخلاف مطالب تازه مطرح شده، برخي افسران ذي‌ربط مي‌گويند كه تئوري‌هاي سياسي و امنيتي و رسانه‌اي درخصوص تصدي پست مديركلي دستگاه امنيت داخلي لبنان از سوي سرلشكر علي الحاج بعد از بازنشسته شدن سالم اصلاً دقيق نيست.
اين افسران مي‌گويند سرلشكر اشرف ريفي بر اساس دستور شوراي وزيران به عنوان مديركل دستگاه امنيت داخلي منصوب شد و در نتيجه الحاج آنگونه كه مطرح شده است نمي‌تواند به طور خودكار به جاي دبيركل بازنشسته به اين سمت تعيين شود؛ هرچند كه عالي رتبه است چرا كه تعيين وي به اين سمت همانند ريفي بايد براساس دستور شوراي وزيران باشد نه خودكار آنطور كه شايع شده است.
با اين اوصاف و با توجه به اينكه فرضيه اقدام دولت آتي در تعيين الحاج به اين سمت اگر محال نباشد؛ بعيد به نظر مي‌رسد؛ اسامي مطرح به طور جدي براي تصدي پست مديركلي دستگاه امنيت ملي به چهار افسر داراي درجه سرتيپي به نام‌هاي ابراهيم بصبوص، ديب الطبيلي، بسام الايوبي و محمد علم‌الدين خلاصه مي‌شود.
اما رقابت اساسي بين فرمانده يگان دانشكده نيروهاي امنيت داخلي يعني بصبوص و الطبيلي رئيس كنوني فرماندهي پليس شهر بيروت است. بصبوص بيشترين شانس و بالاترين رتبه نظامي بعد از سالم را در اختيار دارد.
اين افسران ذي‌ربط مي‌گويند كه بصبوس فردي جدي و سازمانی است كه بخش اعظم عمر خود را در دستگاه امنيت داخلي گذرانده است؛ او كارشناس اطلاعات است و رنگ و بوي سياسي ندارد و به سلامت مالي مشهور است.
به گفته منابع آگاه، الطبيلي يكي از افسران شناخته شده دستگاه امنيت داخلي است كه پيش از تصدي فرماندهي پليس بيروت، فرمانده يگان الاوزاعي و سپس فرمانده گردان الضاحيه از سال 1999 تا 2004 ميلادي بوده است.
الايوبي نيز فرمانده يگان منطقه‌اي طرابلس است كه زندگي شغلي خود را در اين شهر گذارنده است و تجربه‌اي درخصوص ساير مناطق لبنان ندارد و افراد آگاه مي گويند كه الايوبي افسري است كه به شايستگي معروف است اما از نظر سياسي، وي نامزد ريفي در وهله اول و در وهله دوم نجيب ميقاتي است.
علم الدين نيز از اهالي طرابلس است كه هم اكنون دستيار اول فرمانده پليس قضايي است و در سال 2018 بازنشسته خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها